Απαντήσεις θεμάτων Αρχαία Ελληνικά (ΓΕΛ) Πανελλήνιες 2020

Απαντήσεις θεμάτων Αρχαία Ελληνικά (ΓΕΛ) Πανελλήνιες 2020

Τα «Φοιτητικά Νέα» το μέσο ενημέρωσης που θα χρειάζεσαι «ως φοιτητής» σε καθημερινή βάση μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Πανελληνίων 2020 για την εισαγωγή σου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σε ενημερώνουν πως μέσα από το παρόν άρθρο θα ανακοινωθούν οι Λύσεις - Απαντήσεις στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών.

Δείτε μέσα από τα «Φοιτητικά Νέα» τα θέματα του μαθήματος Αρχαία Ελληνικά που διαγωνίζονται σήμερα Τετάρτη 17 Ιουνίου 2020 οι χιλιάδες υποψήφιοι απόφοιτοι ΓΕΛ στις Πανελλήνιες 2020 όπως και τις προτεινόμενες απαντήσεις, λύσεις. 


Δεύτερη μέρα πανελλαδικών εξετάσεων σήμερα (Τετάρτη 17 Ιουνίου 2020) για τους υποψήφιους των ΓΕΛ με 100.000 περίπου υποψηφίους να διεκδικούν 77.970 θέσεις στα Πανεπιστήμια της χώρας.

Οι μαθητές των ΓΕΛ θα κληθούν να εξεταστούν στα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών) στις Πανελλαδικές εξετάσεις 2020.

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ. Η διάρκεια των εξετάσεων είναι 3 ώρες. Τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών θα γίνουν γνωστά στις 10:00 π.μ..

Τα «Φοιτητικά Νέα» θα σας παρουσιάσουν σε συνεργασία με τον Όμιλο Φροντιστηρίων Πουκαμισάς τις απαντήσεις.

Απαντήσεις Θεμάτων

ΑΡΧΑΙΑ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

A1. α. 1. Λάθος «Αἱ μὲν τοίνυν ἄλλαι ἀρεταὶ καλούμεναι ψυχῆς κινδυνεύ ουσιν ἐγγύς τι εἶναι τῶν τοῦ σώματος –τῷ ὄντι γὰρ οὐκ ἐνοῦσαι πρότερον ὕστερον ἐμποιεῖσθαι ἔθεσι καὶ ἀσκήσεσιν

– ἡ δὲ τοῦ φρονῆσαι παντὸς μᾶλλον θειοτέρου τινὸς τυγχάνει, ὡς ἔοικεν, οὖσα».

2. Λάθος «ἡ δὲ τοῦ φρονῆσαι παντὸς μᾶλλον θειοτέρου τινὸς τυγχάνει, ὡς ἔοικεν, οὖσα, ὃ τὴν μὲν δύναμιν οὐδέποτε ἀπόλλυσιν, ὑπὸ δὲ τῆς περιαγωγῆς χρήσιμόν τε καὶ ὠφέλιμον καὶ ἄχρηστον αὖ καὶ βλαβερὸν γίγνεται».

3. Σωστό «Τούτου τοίνυν, ἦν δ’ ἐγώ, αὐτοῦ τέχνη ἂν εἴη, τῆς περιαγωγῆς, τίνα τρόπον ὡς ῥᾷστα τε καὶ ἀνυσιμώτατα μεταστραφήσεται»

β. 1. η αντωνυμία «σφεῖς» αναφέρεται στη λέξη τινές ἐπαγγελλόμενοι.

2. η αντωνυμία «ᾧ» αναφέρεται στη λέξη τὸ ὄργανον.

B2.

Μέσω του λόγου του Σωκράτη ο Πλάτωνας εναντιώνεται στους σοφιστές, οι οποίοι

ισχυρίζονται ότι μπορούν να εμφυτεύσουν γνώσεις και δεξιότητες στην ψυχή του ανθρώπου. Κατ’ αυτούς, ο ρόλος τους ως δασκάλων είναι να γεμίσουν την ψυχή με γνώσεις. Αυτό συνεπάγεται ότι πιστεύουν πως οι γνώσεις δεν προϋπάρχουν στην ανθρώπινη ψυχή, αλλά είναι έργο του δασκάλου να τις εμφυσήσει σε αυτήν. Για τον Πλάτωνα, η παιδεία που ισχυρίζονται ότι παρέχουν οι σοφιστές έχει χρησιμοθηρικό χαρακτήρα και στοχεύει στην απλή παροχή γνώσεων για κοινωνικούς σκοπούς. Σύμφωνα όμως με τα λεγόμενα του Σωκράτη, η γνώση βρίσκεται μέσα στην ανθρώπινη ψυχή και ο ρόλος του δασκάλου είναι να καθοδηγήσει την ψυχή του μαθητή, ώστε να ξαναθυμηθεί αυτά που ήδη γνωρίζει. Η σωκρατική παιδεία είναι καθολική και στοχεύει στην ολόπλευρη ηθική και πνευματική καλλιέργεια της ανθρώπινης ψυχής. Ο Πλάτων δεν πιστεύει ότι ο άνθρωπος αποκτά τη γνώση ως πληροφορία που λαμβάνει χώρα έξωθεν, αλλά ότι την ανακαλύπτει και την παράγει μέσα του. Για αυτό και αυτήν την έντονα βιωματική γνωστική διαδικασία την ονομάζει συμβολικά ἀνάμνησιν (Φαίδων 76a).

Ο Πλάτωνας διατύπωσε τη θεωρία για τη γνώση ως ανάμνηση (θεωρία της ανάμνησης), σύμφωνα με την οποία η ανθρώπινη ψυχή προϋπήρχε του σώματος. Περιπλανώμενη στους ουράνιους τόπους γνώρισε τις Ιδέες, αλλά όταν εισήλθε στο σώμα τις λησμόνησε – γι’ αυτό και το σώμα παρομοιάζεται με σῆμα (=τάφο) της ψυχής. Οι αισθήσεις μας τροφοδοτούν αυτή τη λήθη, γιατί εξαιτίας τους η ψυχή προσλαμβάνει λανθασμένες εντυπώσεις. Όμως, ο παιδαγωγός μπορεί να καθοδηγήσει τον άνθρωπο ώστε να απελευθερωθεί από τις αισθήσεις του και να βασιστεί στη νόηση, ώστε να ξαναθυμηθεί την αλήθεια. Το σπουδαιότερο μάθημα που θα βοηθήσει τον άνθρωπο να  οδηγηθεί στην αλήθεια είναι η διαλεκτική. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για να καταλάβουμε τι εννοεί ο Πλάτωνας είναι το περιστατικό με τον δούλο Μένωνα, ο οποίος δεν γνώριζε γεωμετρία. Ο Σωκράτης, μέσω των κατάλληλων ερωτήσεων, τον κατηύθυνε, ώστε να λύσει ένα γεωμετρικό πρόβλημα. Τι σημαίνει αυτό; Ο δούλος είχε ήδη τη λύση μέσα στην ψυχή του, αλλά χρειαζόταν τη σωστή καθοδήγηση, ώστε να την αναζητήσει και να την ξαναθυμηθεί. Επομένως, κάθε άνθρωπος έχει έμφυτες στην ψυχή του τις Ιδέες και με τη σωστή καθοδήγηση μπορεί να τις ανακαλέσει και να φτάσει στην αλήθεια. Έτσι αποδεικνύεται ότι η γνώση είναι, στην πραγματικότητα, ανάμνηση. Επομένως, οι γνώσεις που προέρχονται από τον εξωτερικό κόσμο και τις εσωτερικεύει ο άνθρωπος μέσω των αισθήσεων, δεν αποτελούν πραγματική επιστήμη, αλλά συχνά παραπλανούν, καθώς προσφέρουν μια ψευδαίσθηση επαρκούς γνώσης και υπονομεύουν την αλήθεια. Ο Σωκράτης και οι σοφιστές είχαν εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις σχετικά με την κατάκτηση της γνώσης. Οι σοφιστές ασκούσαν τη διδασκαλία ως επάγγελμα, πληρώνονταν, δηλαδή, για το έργο τους, ενώ ο Σωκράτης δεν ήταν επαγγελματίας δάσκαλος, με την έννοια ότι δεν λάμβανε κάποια χρηματική αμοιβή. Δεν πίστευε ότι μετέδιδε γνώσεις στους μαθητές, αλλά, σαν μαία, τους βοηθούσε να ανακαλύψουν τις γνώσεις που είχαν μέσα τους. Οι σοφιστές, αντίθετα, μετέδιδαν στους μαθητές τους γνώσεις σε ποικίλους τομείς, όπως η ρητορική ή η πολιτική.

Aξίζει να παρατηρήσουμε την διπλή επανάληψη της πρόθεσης ἐν-( ἐνούσης - ἐντιθέναι) τονίζεται η εσωτερικότητα της γνώσης. Για να κάνει πιο κατανοητό τον ισχυρισμό των επαγγελματιών δασκάλων, των σοφιστών, ότι τοποθετούν τη γνώση στην ανθρώπινη ψυχή, ο Σωκράτης χρησιμοποιεί μια παρομοίωση (οἷον τυφλοῖς ὀφθαλμοῖς ὄψιν ἐντιθέντες). Είναι, λέει, σαν να τοποθετούν σε ένα τυφλό μάτι την ικανότητα της όρασης. Το τυφλό μάτι αντιστοιχεί με την απαίδευτη ψυχή και η ικανότητα της όρασης αντιστοιχεί με τη γνώση. Κατά τον Σωκράτη, βέβαια, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Κανείς δεν μπορεί να τοποθετήσει σε ένα τυφλό μάτι την ικανότητα της όρασης. Μπορεί μόνο να στρέψει το βλέμμα προς τη σωστή κατεύθυνση. Έτσι και η ψυχή έχει ήδη μέσα της το όργανο της γνώσης, την ικανότητα της θέασης του Αγαθού, και ο ρόλος του δασκάλου είναι να τη στρέψει προς αυτό, κάνοντάς την να ξαναθυμηθεί όσα ήδη γνωρίζει. Μέσω αυτής της παρομοίωσης ο Σωκράτης θέλει να τονίσει ότι οι ορθοί παιδαγωγοί δεν είναι αυτοί που διατείνονται ότι μπορούν να γεμίσουν την ψυχή των νέων με γνώσεις. Η παιδεία δεν είναι απλώς μια μέθοδος παροχής πληροφοριών και ο νέος δεν είναι κενός πριν από την επαφή του με τον δάσκαλο. Ο ρόλος επομένως ενός σωστού παιδαγωγού είναι να αφυπνίσει την ψυχή του νέου και να τη στρέψει προς τη σωστή κατεύθυνση, ώστε να ξαναθυμηθεί όσα ήδη ξέρει.

Β3.

1-α
2-γ
3-β
4-β
5-γ

Β4.α

φανόν- φάσμα
ἀνασχέσθαι- ανακωχή
περιακτέον- άξονας
ἐντιθέντες-παρακαταθήκη
ἀπόλλυσιν- απώλεια

Βα. Β

Στις αρχές του 20ου αιώνα πολλοί θεωρούσαν την Αμερική γη της επαγγελίας. Διαβάζει βιβλία επιστημονικής φαντασίας.

Γ1. Και αν κάποιος με ρωτούσε: Αλήθεια, αν κάποιος αδικεί την πόλη, λες ότι τάχα πρέπει να κάνουμε μαζί του ειρήνη; Δεν θα το έλεγα αλλά μάλλον υποστηρίζω ότι πολύ γρηγορότερα θα τους τιμωρούσαμε, αν δεν αδικούσαμε πρώτοι κανέναν γιατί δεν θα είχαν κανέναν ως σύμμαχο.

Γ3α. ἐξέλειπες εἰσῄεις/ εἰσῄεισθα κατεδαπανῶ

Γ3β. μάλα, μάλιστα

ταχέως /ταχύ, τάχιστα 

Γ3γ. τισὶ(ν) πρόσοδοι πολῖτα

Γ4α. ἢ εἰρήνην: β΄όρος σύγκρισης από το κερδαλεώτερον (ἢ +ομοιόπτωτα με α΄ όρο σύγκρισης)

ταῦτα: υποκείμενο του ρήματος κριθείη (αττική σύνταξη)

τῶν προσόδων: ετερόπτωτος προσδιορισμός, γενική διαιρετική από το πολλὰς

ἄγειν: τελικό απαρέμφατο ως υποκείμενο του απροσώπου ρήματος χρή (ετεροπροσωπία)

β. ἀνενεχθέντα: κατηγορηματική μετοχή, εξαρτώμενη από το ρήμα εὑρήσει, που αναφέρεται στο αντικείμενο του ρήματος χρήματα

γ. πῶς ἂν ἄμεινον ταῦτα κριθείη: δευτερεύουσα ονοματική πλάγια ερωτηματική πρόταση κρίσεως, μερικής άγνοιας, καθώς εισάγεται με το ερωτηματικό επίρρημα πῶς. Η πρόταση λειτουργεί συντακτικά ως αντικείμενο του ρήματος οὐκ οἶδα.

ὡς χρὴ καὶ πρὸς τοῦτον εἰρήνην ἄγειν: δευτερεύουσα ονοματική ειδική πρόταση κρίσεως που δηλώνει υποκειμενική κρίση, αφού εισάγεται με τον ειδικό σύνδεσμο ὡς. Η πρόταση

λειτουργεί συντακτικά ως αντικείμενο του ρήματος λέγεις της κύριας πρότασης.


Μείνετε Συντονισμένοι καθώς προστίθενται σταδιακά τα αποτελέσματα!


ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ για να ανανεώσετε τη σελίδα!

Τα θέματα και τον σχολιασμό των θεμάτων θα μπορείτε να τα δείτε εδώ.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr