Σύγκλητος Πανεπιστημίου Κρήτης για Ιδιωτικά Πανεπιστήμια / "Εγείρουν σοβαρά θέματα συνταγματικότητας"

Σύγκλητος Πανεπιστημίου Κρήτης για Ιδιωτικά Πανεπιστήμια: Εγείρουν σοβαρά θέματα συνταγματικότητας

Απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κρήτης για το νομοσχέδιο με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο Λειτουργίας Μη-Κερδοσκοπικών Παραρτημάτων Ξένων Πανεπιστημίων»
(υπ’ αριθμόν 514η/15-02-2024 τακτική Συνεδρίαση)

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Κρήτης μετά από διεξοδική συζήτηση για το νέο νομοσχέδιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου – Πλαίσιο Λειτουργίας Μη-Κερδοσκοπικών Παραρτημάτων Ξένων Πανεπιστημίων» επισημαίνει τα ακόλουθα:


1. Η ουσιαστική διαβούλευση, στο ασφυκτικό πλαίσιο που διατίθεται, καθίσταται πολύ δυσχερής.

2. Παρά τα όποια επιμέρους θετικά στοιχεία του νομοσχεδίου, εκφράζουμε τον έντονο προβληματισμό μας για τις διατάξεις που αφορούν στην ίδρυση «νομικών προσώπων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης», δηλαδή παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας, υπό την ασαφή μορφή «νομικού προσώπου ειδικού σκοπού με νομική προσωπικότητα», ο οποίες εγείρουν σοβαρά θέματα συνταγματικότητας. Σύμφωνα με το Σύνταγμα «η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση» και «η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται».

3. Στο νομοσχέδιο δεν διαφαίνεται κάποια λύση στα μείζονα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, όπως η χαμηλή χρηματοδότηση σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και η χρόνια υποστελέχωση σε διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, ενώ είναι πιθανόν να τα επιδεινώσει λόγω της δυνητικής απορρόφησης δημοσίων κονδυλίων από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

4. Οι δύο βασικοί πυλώνες του πανεπιστημίου είναι η έρευνα και η διδασκαλία, η παραγωγή και η διάχυση της γνώσης. Τόσο η ελληνική όσο και η διεθνής εμπειρία με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια καταδεικνύει ότι τα τελευταία ασκούν μόνο ή κατά κύριο λόγο τη διδασκαλία παραμελώντας την έρευνα και υποβαθμίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο και τη διδασκαλία, καθώς τα δύο είναι άρρηκτα συνδεδεμένα.

5. Τα κριτήρια εισαγωγής φοιτητών/φοιτητριών που θεσπίζει είναι διαφορετικά από αυτά που ισχύουν για τα δημόσια πανεπιστήμια διαμορφώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο μία Ανώτατη Εκπαίδευση δύο ταχυτήτων: από τη μία πλευρά το δωρεάν, δημόσιο, αυτοδιοικούμενο πανεπιστήμιο με υψηλά κριτήρια εισαγωγής και από την άλλη τα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων με υψηλά δίδακτρα και αμφίβολα κριτήρια εισαγωγής, αλλά με τα ίδια επαγγελματικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα για τους αποφοίτους και των δύο.

6. Εκφράζουμε την αντίρρησή μας στην εκχώρηση αποφασιστικών αρμοδιοτήτων για ακαδημαϊκά ζητήματα, μεταξύ των οποίων η πιστοποίηση προγραμμάτων σπουδών, στο μητρικό ίδρυμα του παραρτήματος εκτός της επικράτειας της χώρας.

7. Η ίδρυση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων θα επιτείνει την ανισοκατανομή του φοιτητικού πληθυσμού προς τα μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη) και εις βάρος των πανεπιστημίων της περιφέρειας.

Η προτεραιότητα της Πολιτείας πρέπει να είναι η ενίσχυση του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου, και δη των πανεπιστημίων της περιφέρειας, μέσω της γενναίας αύξησης της χρηματοδότησης, της στελέχωσής τους με ανθρώπινο (διδακτικό και διοικητικό) προσωπικό υψηλής ποιότητας και την ουσιαστική μείωση της γραφειοκρατίας.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr