Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: Εκδόθηκαν ψηφίσματα από τρεις Σχολές

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: Εκδόθηκαν ψηφίσματα από τρεις Σχολές

Ψήφισμα Της 26ης/08.07.2020 Συνέλευσης Του Τμήματος Φυσικής Της Σχολής Θετικών Επιστημών Του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Με την αριθμ. 77275/Ζ1/19-06-2020 (Φ.Ε.Κ. 2549/25-06-2020, τ. Β ́) Απόφαση του Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίστηκαν οι αντιστοιχίες Ακαδημαϊκών Τμημάτων, Εισαγωγικών Κατευθύνσεων και Προγραμμάτων Σπουδών των Α.Ε.Ι. και των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών για το Ακαδημαϊκού Έτους 2020 – 2021, που αφορούν αποκλειστικά τη δυνατότητα μετεγγραφών των φοιτητών σε ομοειδή, κατά τη σχετική απόφαση, Τμήματα.


Μέχρι σήμερα δεν έχουν γνωστοποιηθεί τα ακαδημαϊκά κριτήρια με βάση τα οποία έγιναν οι αντιστοιχίες των Ακαδημαϊκών Τμημάτων. 

Με την παραπάνω απόφαση τα Πανεπιστημιακά Τμήματα διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, παραβιάζοντας την αρχή της ισότητας και επιβάλλοντας άνιση μεταχείριση ομοειδών Τμημάτων. Τα Τμήματα που ανήκουν στην “κύρια” κατηγορία θα δεχτούν, ως συνέπεια αυτής της απόφασης, ακόμα μεγαλύτερο αριθμό μετεγγραφών και μετακινήσεων σε σχέση με το προηγούμενο ακαδημαϊκό έτος.

Οι υποψήφιοι φοιτητές λαμβάνουν αντιφατικές πληροφορίες για ομοειδή Πανεπιστημιακά Τμήματα της χώρας, οι οποίες δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική τους εικόνα, καθώς ομοειδή Τμήματα υποεκτιμώνται έναντι άλλων. Η όλη διαδικασία επιδρά αρνητικά στην προσπάθεια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (ΠΘ) να χαράξει αυτοδύναμα τη στρατηγική του για το μέλλον καθώς η πολιτεία παρουσιάζεται όχι ως συμπαραστάτης αλλά ως αντίπαλος.

Ειδικότερα για το νεοϊδρυθέν Τμήμα Φυσικής της Σχολής Θετικών Επιστημών (ΣΘΕ) του ΠΘ, πρέπει να τονιστεί ότι το πρόγραμμα σπουδών του είναι στον κεντρικό κορμό του ίδιο με τα αντίστοιχα των άλλων Τμημάτων Φυσικής της χώρας μας, ενώ όπως είναι αναμενόμενο τα μαθήματα επιλογής/κατεύθυνσης ίσως διαφοροποιούνται ανάμεσα στα Τμήματα χαρακτηρίζοντας την ιδιαίτερη φύση τους. 

Επιπλέον, το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Φυσικής του ΠΘ χαρακτηρίζεται από τεταρτοετή κύκλο σπουδών. Πρέπει επίσης να τονιστεί ότι στη σχεδίαση του προγράμματος σπουδών του Τμήματος Φυσικής του ΠΘ, συμμετείχαν έγκριτοι πανεπιστημιακοί και ερευνητές, από τα άλλα ομοειδή Πανεπιστημιακά Τμήματα της χώρας και το ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Τμήμα Φυσικής σε σύντομο χρονικό διάστημα από τη δημιουργία του έχει στελεχωθεί με επτά μέλη ΔΕΠ τα οποία έχουν συμμετάσχει και στη διδασκαλία μαθημάτων του πρώτου έτους, ενώ από το Σεπτέμβριο του 2020 το τμήμα θα ενισχυθεί με άλλα δυο μέλη ΔΕΠ, και εκκρεμεί η εκλογή δύο ακόμη μελών ΔΕΠ προκειμένου να καλυφθούν ανάγκες τόσο σχετικά με την υποστήριξη του διδακτικού έργου όσο και στην ανάπτυξη τομέων προτεραιότητας του Τμήματος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα βασικά μαθήματα ειδικότητας Φυσικού κατά το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2020-21 να διδάσκονται από μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Φυσικής. 

Πιο συγκεκριμένα

α) Το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας δεν είναι μετεξέλιξη κάποιου τμήματος ΤΕΙ όπως αναληθώς και σκόπιμα αναπαράγεται από ορισμένες πηγές, αλλά είναι ένα νέο θεσμοθετημένο Τμήμα βάσει του νόμου 4589/2019 και στελεχώθηκε με αυστηρές ακαδημαϊκές διαδικασίες μετακίνησης μελών ΔΕΠ από άλλα Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

β) Από το Σεπτέμβριο του 2020 θα έχει 9 μέλη ΔΕΠ με γνωστικά αντικείμενα και ερευνητική δραστηριότητα σε περιοχές της Φυσικής, αριθμός που οδηγεί σε αυτοδυναμία του Τμήματος. Επιπλέον, ήδη είναι σε εξέλιξη η διαδικασία εκλογής δύο νέων μελών ΔΕΠ, που έχουν προσελκύσει σημαντικό αριθμό υποψηφιοτήτων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ σχεδιάζονται και νέες θέσεις όταν δοθούν οι σχετικές πιστώσεις από το ΥΠΕΠΘ. 

γ) Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια των δύο πρώτων εξαμήνων λειτούργησαν κανονικά την πρώτη ακαδημαϊκή χρονιά που ολοκληρώθηκε και ήδη είναι έτοιμα τα εργαστήρια του δευτέρου έτους. Επίσης, το Τμήμα έχει τρία μέλη ΕΤΕΠ (μόνιμο τεχνικό προσωπικό) που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία των εργαστηρίων. Συνεπώς στους φοιτητές μας παρέχεται η δυνατότητα εργαστηριακής εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου που είναι απαραίτητη για ένα Τμήμα Φυσικής.

δ) Το Τμήμα παρά το νεαρό της ηλικίας του διαθέτει ήδη τρία θεσμοθετημένα ερευνητικά εργαστήρια, ενώ διαθέτει και μνημόνια συνεργασίας με άλλα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της Ελλάδος και του Εξωτερικού. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το Τμήμα Φυσικής του ΠΘ είναι το μοναδικό από τα Τμήματα Φυσικής της χώρας που συμμετέχει στη δημιουργία του πρώτου Ελληνικού Ραδιοτηλεσκοπίου THERMOpYlae στο Κέντρο Δορυφορικών Επικοινωνιών του ΟΤΕ στη Σκάρφεια Φθιώτιδας, υποδομή που θα  χρησιμοποιηθεί πέρα από τις ερευνητικές δραστηριότητες και για τη μεταπτυχιακή ειδίκευση σε θέματα Ραδιοαστρονομίας στο πλαίσιο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών που σχεδιάζεται και σύντομα θα υλοποιηθεί από το Τμήμα Φυσικής του ΠΘ. Επίσης τα μέλη ΔΕΠ διαθέτουν σημαντικό ερευνητικό έργο ενώ συμμετέχουν σε ανταγωνιστικά ερευνητικά προγράμματα. Επίσης από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά το Τμήμα Φυσικής του ΠΘ θα δεχτεί και τους πρώτους υποψήφιους διδάκτορες και μεταδιδακτορικούς ερευνητές.

ε) Επίσης αξίζει να αναφερθεί ότι το τμήμα Φυσικής παρέχει τη δυνατότητα στους φοιτητές του που ενδιαφέρονται για εργασία ως εκπαιδευτικοί να αποκτήσουν την απαιτούμενη Διδακτική Επάρκεια παρέχοντας τον απαραίτητο γι’ αυτήν κύκλο μαθημάτων.

Συνεπώς το Τμήμα Φυσικής του ΠΘ αποτελεί μια δυναμικά εξελισσόμενη ακαδημαϊκή μονάδα ισότιμη με τα υπάρχοντα Τμήματα Φυσικής που παρέχει άριστη εκπαίδευση στους/στις φοιτητές/τριες του οι οποίοι/ες ως απόφοιτοι θα έχουν τα ίδια επαγγελματικά και ακαδημαϊκά δικαιώματα με τους αποφοίτους των άλλων Τμημάτων Φυσικής.

Στο πλαίσιο αποφυγής της λανθασμένης εικόνας που μπορεί να δημιουργηθεί στους υποψήφιους νέους φοιτητές αλλά και στους ήδη υπάρχοντες φοιτητές του Τμήματος, χαιρετίζουμε την απόφαση της Κοσμητείας της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΠΘ (υπ’ αριθ. 13η/02-07-2020) καθώς και την απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου του ΠΘ (02/07/2020) και καλούμε τον Πρύτανη και τη Σύγκλητο του ΠΘ να προασπίσουν με κάθε νόμιμο μέσο τα δικαιώματα των φοιτητών, αποφοίτων και εργαζομένων σε αυτό διερευνώντας κάθε διοικητική ή/και νομική δυνατότητα. 

Ομόφωνο Ψήφισμα Της 1ης/07.07.2020 Συνεδρίασης Κοσμητείας Σ.Ο.Δ.Ε. Για Την Υποβάθμιση Των Οικονομικών Μαθημάτων Και Γενικότερα Των Μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών, Μετά Τις Υπουργικές Αποφάσεις Για Τα Ωρολόγια Προγράμματα Γυμνασίου Και Λυκείου.

«Με αφορμή την ανακοίνωση των νέων ωρολογίων προγραμμάτων για το Γυμνάσιο και για το Λύκειο, θέλουμε να  εκφράσουμε την έντονη ανησυχία μας για την υποβάθμιση των οικονομικών μαθημάτων και γενικότερα των μαθημάτων κοινωνικών επιστημών. 

Οι επιλογές που καταγράφονται στα νέα ωρολόγια προγράμματα θα έχουν ως αποτέλεσμα οι μαθητές να αποκτούν κυρίως τεχνικές γνώσεις και δεξιότητες, ενώ κατά τη γνώμη μας θα έπρεπε να προετοιμάζονται για να λειτουργήσουν ως ακαδημαϊκοί πολίτες σε ένα πολύπλοκο και ταχέως εξελισσόμενο κόσμο. Οι γνώσεις που παρέχονται από το μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, αποκλειστικά και μόνον σε όσους επιλέγουν την οικεία κατεύθυνση, δεν επαρκούν ώστε να μπορούν οι μαθητές να κατανοούν και να ερμηνεύουν βασικές πλευρές της κοινωνικής πραγματικότητας. Η Οικονομική και οι άλλες κοινωνικές επιστήμες, εφόσον διδάσκονται σωστά,  εκτός από γνώσεις, διαμορφώνουν την κοινωνική συνείδηση των εφήβων που εκτίθενται καθημερινά σε έναν καταιγισμό πληροφοριών, τις οποίες δεν θα είναι αλλιώς σε θέση να επεξεργαστούν, με ολέθρια αποτελέσματα όσον αφορά στην πολιτική και κοινωνική τους αγωγή. 

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να διορθώσει το λάθος και να τροποποιήσει τα ωρολόγια προγράμματα του Γυμνασίου και του Λυκείου, με βάση τις προτάσεις του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας και της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που  έχουν υποβληθεί».

Ψήφισμα Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Για Την Κατάργηση Των Καλλιτεχνικών Μαθημάτων Και Των Μαθημάτων Επιλογής Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πανεπιστημίου Θεσσαλίας εκφράζει, ομόφωνα, την έντονη διαφωνία του αλλά και τον προβληματισμό του σχετικά με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας σύμφωνα με τον Ν.4692/2020 και τις αρ.74181/Δ1 και 74182/Δ2 (ΦΕΚ 2338Β’/15-06-2020) αποφάσεις, να καταργήσει από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου μαθήματα όπως εκείνα της Καλλιτεχνικής Παιδείας (εικαστικά, μουσική, θεατρολογία, με επιλογή), του Ελληνικού και Ευρωπαϊκού Πολιτισμού και της Γεωλογίας και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων από την Α’ Λυκείου, των Ερευνητικών Δημιουργικών Δραστηριοτήτων (Α’ και Β’ Λυκείου), των Κοινωνικών Επιστημών από τη Β’ Λυκείου, της Κοινωνιολογίας και του Γραμμικού και Ελεύθερου Σχεδίου από τη Γ’ Λυκείου. 

Φαίνεται, με αυτή την νομοθετική ρύθμιση, ότι πολιτική πρόθεση της κυβέρνησης είναι η αποδυνάμωση όλων εκείνων των γνωστικών αντικειμένων που διευρύνουν την ουσιώδη ανάπτυξη της κριτικής και διεπιστημονικής σκέψης, τη γενική καλλιέργεια και τη δημιουργικότητα των νέων της χώρας, τις διαθεματικές προσεγγίσεις στην έρευνα και την ομαδική εργασία. Φαίνεται να απομακρύνεται η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας από ένα όραμα γενικής παιδείας που έχει στόχο τη υποστήριξη όλων εκείνων των δημιουργικών δυνατοτήτων, τις οποίες κάθε νέο υποκείμενο χρειάζεται ώστε να αναπτυχθεί ως ολοκληρωμένη προσωπικότητα και να συμβάλλει στις δυναμικές δυνατότητες του κοινωνικού και παραγωγικού  χώρου, στον οποίο ανήκει. Τα καλλιτεχνικά μαθήματα, γενικά, αλλά και τα μαθήματα του ελεύθερου και γραμμικού σχεδίου, ειδικά, συμβάλλουν στην εξοικείωση των μαθητών με την αντίληψη του χώρου, των συμβολικών μορφών και των αναπαραστάσεων, με τις ποιητικές και αισθητικές εκφάνσεις της ανθρώπινης δημιουργικότητας, σημαντικές ικανότητες για την πολιτιστική ανάπτυξη της κοινότητας, χωρίς την οποία κανένα επιστημονικό επίτευγμα δεν είναι δυνατό. 

Η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας δυσχεραίνει περισσότερο τόσο τις εκπαιδευτικές δυνατότητες των νέων όσο και τη θέση των αρχιτεκτόνων εκπαιδευτικών μιας και έρχεται σε συνέχεια της αφαίρεσης, πριν από δύο χρόνια, μαθημάτων της αρμοδιότητάς τους, όπως η Ιστορία Τέχνης, οι Αρχές Σύνθεσης και το Ελεύθερο Σχέδιο στα Επαγγελματικά Λύκεια. Οι αρχιτέκτονες εκπαιδευτικοί με τη διεπιστημονική κατάρτισή τους που περιλαμβάνει γνώσεις από τις ανθρωπιστικές και τις θετικές επιστήμες, την τέχνη και την ιστορία του πολιτισμού, την κατανόηση των φαινομένων που αφορούν το χώρο, τις πόλεις και το περιβάλλον, αποτελούν πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό που μπορεί συμβάλλει στην ανασυγκρότηση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με πολυδιάστατο τρόπο.  

Να σημειωθεί ότι, τα πεδία των μαθημάτων που καταργούνται αντιστοιχούν σε μαθήματα στα οποία εξετάζονται οι νέοι/νέες προκειμένου να εισαχθούν στα Πανεπιστήμια. Αυτό υποχρεώνει χιλιάδες μαθητές/τριες του Λυκείου είτε να στραφούν σε ιδιωτικά φροντιστήρια είτε να αποκλειστούν από τη δυνατότητα φοίτησής τους σε τμήματα Αρχιτεκτόνων, Καλών Τεχνών, Μουσικών Σπουδών, Γραφιστικής, Διακόσμησης, Φωτογραφίας, Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης. Με άλλα λόγια, με την εφαρμογής αυτής της πολιτικής ανοίγει ένας νέος κύκλος διεύρυνσης κοινωνικών αλλά και γεωγραφικών ανισοτήτων όσον αφορά στην πρόσβαση σε αυτά τα πεδία γνώσης.        

Αν λάβουμε υπόψη την κρίσιμη διεθνή συγκυρία (κοινωνική, πολιτική, υγειονομική, περιβαλλοντική, οικονομική), στην οποία έχει εισέλθει και η Ελλάδα τα τελευταία δέκα χρόνια, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την μετανάστευση εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού νεαρής ηλικίας στο εξωτερικό και την έντονη δημογραφική συρρίκνωση, αναρωτιόμαστε πώς αυτές οι μεταρρυθμίσεις, στη λογική της κατάργησης αντί της διεύρυνσης, της ενίσχυσης και της παροχής όλων των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων προς τους/τις νέους/νέες, μπορεί να οδηγήσει σε ένα ευοίωνο, μακροπρόθεσμο σχέδιο ανασυγκρότησης των παραγωγικών και πολιτιστικών δυνάμεων της χώρας, το οποίο να σέβεται τη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη και την ελευθερία.

Με βάση τα παραπάνω, το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας καλεί το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει την απόφαση της κατάργησης των μαθημάτων επιλογής στο Γενικό Λύκειο και, όχι μόνο να τα επαναφέρει στο ωρολόγιο πρόγραμμα, αλλά να ξεκινήσει μια διαδικασία διαλόγου με την εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία θα έχει στόχο την ουσιαστική αναβάθμισή τους μέσα από πολιτικές δημόσιας, δίκαιης (πρόσβασης σε όλους/όλες) μόρφωσης και καλλιέργειας του ολοένα και πιο συρρικνωμένου νεαρού δυναμικού της χώρας.

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr