"Χημεία και Πανελλαδικές 2020"

"Χημεία και Πανελλαδικές 2020"

Πανελλήνιες 2020: Γράφει στα «Φοιτητικά Νέα» υποψήφια των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2020 ημερήσιου ΓΕΛ με το νέο σύστημα: 

"Αν κρίνεις ένα ψάρι από την ικανότητα του να σκαρφαλώσει ένα δέντρο, όλη του τη ζωή θα νομίζει ότι είναι χαζό"


Ο Αϊνστάιν είχε πει πως 2 μόνο πράγματα είναι ατελείωτα σε αυτή τη ζωή: το σύμπαν και η ανθρώπινη βλακεία. Ποιοι είναι λοιπόν αυτοί στις επιτροπές θεμάτων που θα αμφισβητήσουν τον Αϊνστάιν; Είπαν να επιβεβαιώσουν για ακόμη μια φορά ότι έχει δίκιο και να δώσουν άλλες διαστάσεις στη χαζομάρα.

Η χημεία φέτος δεν ήταν χημεία. Ήταν μια κακόγουστη φάρσα. Ένα διαγώνισμα που εξέταζε αν οι μαθητές ξέρουν να αποκρυπτογραφούν την γραμμική Β στην οποία ήταν γραμμένες οι εκφωνήσεις, αν μπορούν να κάνουν πράξεις με απίθανα νούμερα και αν μπορούν να γράφουν τόσο γρήγορα, όσο γρήγορα έτρεχε ο Τζέσι Όουενς. Τα θέματα ήταν πολλά, κακογραμμένα, ασυνάρτητα και κάποια από αυτά ουδεμία σχέση είχαν με τις ασκήσεις του βιβλίου ή τις ασκήσεις που είχαν διδαχθεί στα σχολεία (αφού όπως είναι γνωστό, τα θέματα που μπαίνουν πρέπει να είναι ανάλογα των όσων διδάσκει το σχολικό βιβλίο).

Συνηθισμένοι, λοιπόν, οι μαθητές να βλέπουν μικρούς αριθμούς mol (πχ 0.015) και να αναρωτιούνται αν έχουν κάνει λάθος βλέποντας κάποια άσκηση να έχει αποτέλεσμα 8 mol, ξεκινάνε ανυποψίαστοι να λύσουν το θέμα Δ2. Αποτέλεσμα του Δ2: αντιδρούν 10.000 mol Al2O3 και παράγονται 700 mol CO, 15.680L. Δεκτό και πραγματικό νούμερο, αν το δοχείο της αντίδρασης είναι πισίνα στο Ολυμπιακό στάδιο με μια μπουλντόζα να ρίχνει από πάνω το Al2O3...

Στο θέμα Δ3 δίνεται μία ΜΟΝΌΔΡΟΜΗ αντίδραση, που έχει ένα κύριο προϊόν, παραπροϊόντα και απόδοση α=98%. Σοκ. Αφού στο βιβλίο η απόδοση ορίζεται ως "ο αριθμός των mol της ουσίας που παράγονται, προς τον αριθμό mol της ίδιας ουσίας που θα παράγονταν αν η αντίδραση ήταν ΜΟΝΌΔΡΟΜΗ". Εδώ η αντίδραση είναι μονόδρομη και όπως αναφέρει και χρησιμοποιεί σε όλες τις ασκήσεις το σχολικό βιβλίο, πρέπει να έχει απόδοση 100%.  Κοιτάμε ξανά την αντίδραση και προσπαθούμε να κάνουμε μια επαλήθευση με βάση τις γνώσεις μας στην συμπλήρωση συντελεστών από την οξυδοαναγωγη (κεφάλαιο που βγήκε εκτός ύλης λίγο πριν τις εξετάσεις). Η αντίδραση είναι η εξής:

2 CO(g) + 2 H2 (g) CH3COOH(g) + παραπροϊόντα

Και η σκέψη όλων μας:

Αριστερά 2 άνθρακες, δεξιά 2. Αριστερά 4 υδρογόνα, δεξιά 4. Αριστερά 2 οξυγόνα, δεξιά 2. Για τα παραπροϊόντα τι ακριβώς περισσεύει; Αφού χημικά η εξίσωση στέκει χωρίς τα παραπροϊόντα, ή έχει γίνει κάποιο λάθος ή τα προϊόντα είναι άυλα. Τι από τα δύο είναι πιθανό να θεωρήσει λογικότερο ένας μαθητής που μόλις τελείωσε τη γ' λυκείου;

Ας μην αναφερθούμε καν στο ερώτημα πολλαπλής επιλογής του θέματος Α1, το οποίο ακροβατεί ανάμεσα σε εντός και εκτός ύλης...

Κοινώς αποδεκτό από όλη τη μαθητική κοινότητα είναι ένα.

Παντελής έλλειψη σεβασμού στον κόπο των παιδιών και των καθηγητών, στην καθυστέρηση ανακοίνωσης της ύλης, στις πάμπολλες αλλαγές της μέσα στη χρονιά και στην περικοπή της ενάμιση μήνα πριν τις εξετάσεις, όπως επίσης και στο γεγονός ότι η περίοδος της καραντίνας δεν μπορεί επουδενί να συγκριθεί με τη δια ζώσης διδασκαλία.

Το χειρότερο όμως είναι ότι, παρ' όλες τις χαμηλές επιδόσεις και τα παράπονα των μαθητών και καθηγητών, στα σάιτ αναφέρουν ότι τα θέματα ήταν βατά, εώς εύκολα για τους "καλά διαβασμένους". Είναι τουλάχιστον ειρωνικό και προσβλητικό απέναντι στους μαθητές. Να ενημερώσω ότι "καλά διαβασμένος" είναι ο μαθητής που όλη τη χρονιά δεν έχει γράψει κάτω από 19 σε κανένα διαγώνισμα χημείας και περιμένει στις πανελλήνιες θέματα ανάλογα της προσπάθειάς του. Στις φετινές πανελλαδικές, τα θέματα δεν ήταν για τους "καλά διαβασμένους", αλλά για τους έμπειρους λύτες.

Κάποιοι είπαν ακόμα ότι η περίοδος της καραντίνας ήταν σωτήρια για τα παιδιά της γ' λυκείου, καθώς είχαν περισσότερο χρόνο να διαβάσουν, αφού δεν μπορούσαν να πάνε στο σχολείο. Με αυτόν τον τρόπο οι δημόσιοι φορείς ακυρώνουν αυτόματα το δικό τους έργο• το έργο των δημόσιων σχολείων, υπονοώντας ότι όχι απλώς δεν είναι χρήσιμο αλλά αποτελεί επιβάρυνση για τα παιδιά. Είναι γνωστό ότι πολλοί πηγαίνουν σε φροντιστήρια ώστε να προετοιμαστούν για τις πανελλαδικές, όμως υπάρχουν και μαθητές που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν κάτι τέτοιο και στηρίζονται αποκλειστικά στο σχολείο. Γιατί να αντιμετωπιστούν σαν μειονότητα και να μην αξίζει να δωθεί ιδιαίτερη σημασία στα δικά τους όνειρα;

Ερωτώ, λοιπόν, σήμερα αυτούς που είχαν το θράσος να πουν τα παραπάνω και αυτούς που έβαλαν τα θέματα των πανελληνίων, αν έχουν έρθει ποτέ σε επαφή με παιδιά και αν έχουν πατήσει ποτέ το πόδι τους σε σχολική τάξη δημοσίου λυκείου. Αν ξέρουν τι σημαίνει για την ψυχολογία των μαθητών, ότι το σύστημα άλλαξε, ότι ενσωματώθηκε καινούργια ύλη η οποία δεν υπήρξε ποτέ ξανά σε κάποιον διαγωνισμό χημείας ή σε κάποια παλιά ύλη λυκείου, ότι η οργανική χημεία που αποτελούσε το θέμα Γ των πανελλαδικών αλλά και ύλη της β Λυκείου δεν εξετάστηκε φέτος (τονίζοντας ότι είχε διδαχθεί και τις δύο χρονιές στα παιδιά, πλήρως στην β' και μερικώς στην γ', τα οποία παιδιά είχαν δαπανήσει ατελείωτες ώρες μελετώντας και αποστηθίζοντας αντιδράσεις...), το γεγονός ότι τα σχολεία παρέμειναν κλειστά για μεγάλο χρονικό διάστημα ενώ μέχρι την τελευταία στιγμή ανακοινώνονταν αλλαγές και τέλος η απόκλιση των θεμάτων από το σχολικό βιβλίο.

Προφανώς, αξιολόγησαν την κατάσταση λίγο (έως πολύ) διαφορετικά από τους μαθητές. Κανένας μας δεν ζήτησε να μπουν εύκολα θέματα, ούτε να περάσουμε χωρίς εξετάσεις. Το μόνο που περιμέναμε ήταν να ληφθεί υπόψιν η ταλαιπωρία των δύο τελευταίων χρόνων. Ας μας έβαζαν δύσκολα θέματα. Αλλά χημικά δύσκολα θέματα. Ας υπήρχε κλιμάκωση δυσκολίας, για να ξεχωρίσει ο άριστος από τον καλό, τον μέτριο και τον αδιάβαστο. Ζητήσαμε απλώς σαφήνεια στις διατυπώσεις και σεβασμό στον κόπο και το διάβασμα μας. Αλλά από ότι φαίνεται η λέξεις "κόπος" και "διάβασμα" είναι υπερεκτιμημένες στην εποχή μας.

Την ενημερωτική σελίδα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2021 μπορείτε να την δείτε εδώ.

*Τις επιστολές σας μπορείτε να τις στέλνετε στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα για τις Πανελλήνιες 2021.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr