Το Πανεπιστήμιο Κρήτης αντίθετο στη θέσπιση του λεγόμενου «foundation year» στους αποφοίτους Ιατρικής

Το Πανεπιστήμιο Κρήτης αντίθετο στη θέσπιση του λεγόμενου «foundation year» στους αποφοίτους Ιατρικής

«Κατόπιν εξουσιοδότησης της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κρήτης (αρ. συνεδρίασης 472η/18-11-2021), εκφράζουμε την πλήρη αντίθεση του Πανεπιστημίου Κρήτης σε οποιοδήποτε μέτρο μειώνει την αξία των πτυχίων που χορηγεί η Ιατρική Σχολή και θίγει την επάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε αυτήν.

Συγκεκριμένα, το Πανεπιστήμιο Κρήτης είναι αντίθετο στη θέσπιση του λεγόμενου «foundation year» όπως παρουσιάζεται σήμερα. Είμαστε μάλιστα σε πλήρη σύμπλευση με τις θέσεις που εξέφρασε η Ιατρική Σχολή, δια του Κοσμήτορός της, και δημοσιεύθηκαν εσχάτως».

Συντονιστείτε στην σελίδα Φοιτητικά Νέα - Newsroom πατώντας εδώ, για να ενημερώνεστε ΠΡΩΤΟΙ για όλα τα τελευταία νέα!


Τα παραπάνω δήλωσε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης Καθηγητής Γεώργιος Μ. Κοντάκης.

Αντιδρούν και οι φοιτητές

Απόφαση Συλλόγου Φοιτητών Ιατρικής Πανεπιστημίου Πατρών σχετικά με το foundation year

"Σε συνέντευξή της, η αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, εισήγαγε για πρώτη φορά στην Ελληνική σκηνή τον θεσμό του προπαρασκευαστικού έτους, όπως αυτό ονομάζεται σε διάφορες χώρες του εξωτερικού (foundation year).  

Η ιατρική δεν αποτελεί απλά επιστήμη. Αποτελεί λειτούργημα και για τον λόγο αυτό το εύλογο και θεμιτό είναι, ο απόφοιτος του Τμήματος της, να είναι ορθά εκπαιδευμένος, άρτια καταρτισμένος και έτοιμος να ανταπεξέλθει σε κάθε πρόκληση που τυχόν του παρουσιαστεί, ως νέος Ιατρός. Για τον λόγο αυτό, η Ιατρική Σχολή αποτελείται από 6 (έξι) ακαδημαϊκά έτη, εκ των οποίων στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Πατρών τα 2 (δύο) εξ αυτών είναι αμιγώς κλινικά, φέρνοντας, τον «οπλισμένο» με τις απαραίτητες θεωρητικές γνώσεις φοιτητή, να πραγματώσει ό, τι έμαθε και να αποκτήσει πολύτιμες εμπειρίες και βιώματα. 

Η Ιατρική είναι τρόπος ζωής και όπως και στη ζωή, η γνώση δεν τελειώνει ποτέ. Είναι αδύνατον κάποιος μέσα σε 3, 6, 12 χρόνια να καταστεί ολοκληρωμένος. Η ιατρική μαθαίνεται στα βιβλία και σφυρηλατείται στην καθημερινή πράξη. Αλλά για να γίνει αυτό πρέπει ο φοιτητής, να γίνει αγροτικός ιατρός, να γίνει ειδικευόμενος και εν τέλει να στελεχώσει το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Στοίχημα της εκπαίδευσης μας θα πρέπει να είναι, πέραν της πληροφορίας, η πεποίθηση πως ένας Ιατρός προκύπτει μέρα με τη μέρα και δεν πρέπει να σταματά να εκπαιδεύεται ποτέ. Αλλά, όπως το απαιτούν οι σημερινές ανάγκες, θα πρέπει να αναπτύσσεται και κοινωνικά, αναλογικά με τον συνάνθρωπό του. Για αυτό δεν θα πρέπει να επιβαρύνεται με επιπλέον, των ήδη αυξημένων ετών βασικής του εκπαίδευσης αλλά να εξυπηρετείται  στην ουσιαστική του πορεία προς την γνώση και εμπειρία. 

Σαφώς η επιπλέον και συνεχιζόμενη εκπαίδευση είναι κάτι που πρεσβεύουμε και πιστεύουμε. Σε καμία περίπτωση όμως, δεν πρέπει η συγκεκριμένη απόφαση να δημιουργήσει ένα «έβδομο έτος» στην δική μας σχολή και στο εξαετές πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών του Τμήματός μας.

Με την εισαγωγή ενός επιπλέον έτους, υποβαθμίζεται ο ρόλος της κλινικής άσκησης, της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Μιας κλινικής άσκησης η οποία περιλαμβάνει όχι μόνον τις απαραίτητες κλινικές δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένας νέος Ιατρός αλλά και την ουσιαστική άσκηση σε κάθε κλινική των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων. 

Η εκπαίδευση αυτή πραγματώνεται και αξιολογείται από μέλη του Τμήματος Ιατρικής, τους Ιατρούς-Καθηγητές μας. Οπότε προκύπτει εύλογα το ερώτημα, είναι ελλιπής πράγματι, η προπτυχιακή εκπαίδευση και πρέπει να στραφούμε σε προσθήκη χρόνου στην σταδιοδρομία ενός Ιατρού; Αυτό είναι σίγουρο πως θα προκαλέσει αναταραχή και σύγχυση στον απόφοιτο, ίσως και απογοήτευση, διότι στην ήδη υπάρχουσα αναμονή θα προστεθεί επιπλέον χρόνος, κατά τον οποίο θα βρίσκεται στο μετέωρο. 

Διαφορετικά, μήπως θα πρέπει έμπρακτα να αναβαθμίσουμε την κλινική άσκηση στο πλαίσιο της προπτυχιακής εκπαίδευσης; Αυτή θεωρούμε πως είναι η εύλογη και αποτελεσματικότερη λύση. Ειδικά κατά την εποχή όπου το Εθνικό Σύστημα Υγείας καλείται να συνεχίσει την αναβάθμισή του και στροφή του προς την αποτελεσματικότητα. 

Για αυτό στο πλαίσιο της αναβάθμισης της κλινικής άσκησης προτείνουμε τα εξής:

  • Θα πρέπει να γίνει σαφές ότι τα αντικείμενα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, της γενικής ιατρικής και της επείγουσας ιατρικής πρέπει να διδάσκονται στο πρόγραμμα σπουδών του κάθε τμήματος, το οποίο αποτελεί πάγιο αίτημα της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ του Τμήματός μας. Με τον τρόπο αυτό ο νέος απόφοιτος Ιατρικής θα είναι πραγματικά έτοιμος από θεωρητικής και πρακτικής άποψης να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της υπηρεσίας υπαίθρου αλλά και του πρώτου διαστήματος της ειδικότητας. 
  • Κρίνεται αναγκαίο να υπάρξει άμεση έκτακτη προκήρυξη και πρόσληψη νέων μελών Δ.Ε.Π. στις ειδικότητες – κλινικές ασκήσεις που διδάσκονται ως υποχρεωτικές.
  • Θα πρέπει να υπάρξει αξιολόγηση και πιθανή αναθεώρηση του προγράμματος σπουδών, ειδικά σε κλινικό επίπεδο, ώστε να αναβαθμιστεί το έργο του φοιτητή εντός των Πανεπιστημιακών Νοσοκομείων.
  • Θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα για τον κάθε φοιτητή, με στόχο να αξιολογείται η προσπάθεια και απόδοσή του, αλλά και για τα μέλη της ακαδημαϊκής μας κοινότητας. 
  • Θα πρέπει να εξεταστεί η επαναφορά της τρίμηνης ή και επιπλέον εκπαίδευσης πριν την άσκηση της υπηρεσίας υπαίθρου, στο νοσοκομείο αναφοράς, η οποία όμως θα εντάσσεται στο πλαίσιο της υπηρεσίας υπαίθρου και πάντα θα είναι έμμισθη.
  • Θα πρέπει να δοθούν οικονομικά και επιστημονικά κριτήρια για να υπηρετήσει ένας ιατρός στην περιφέρεια. 

Αντί για τη θέσπιση ενός  «προπαρασκευαστικού έτους», το οποίο θα αποτελέσει αιτία για επιβάρυνση του αποφοίτου Ιατρικής, κρίνεται σκόπιμο να δοθεί η αφορμή για βελτίωση των σπουδών μας και αναθεώρηση του προγράμματος αυτών.

Το ζήτημα του Ιατρού δεν πρέπει να είναι η καθυστέρηση προτού κληθεί να ασκήσει το λειτούργημά του, είναι να αποκτήσει υψηλού επιπέδου γνώση και να εξοπλιστεί με κρίση και εμπειρία, τα οποία αποκτώνται μονάχα με την ευθύνη της κοινωνικής και εργασιακής του ανέλιξης.

Το παρόν να αποσταλεί:

  • στον Πρόεδρο του Τμήματος Ιατρικής Πανεπιστημίου Πατρών, καθηγητή κ. Π. Μέγα με αίτημα να τεθεί το θέμα στην επόμενη Γενική Συνέλευση του Τμήματος
  • στον Κοσμήτορα Σχολής Επιστημών Υγείας Πανεπιστημίου Πατρών, καθηγητή κ. Α. Αθανασόπουλο
  • στον Αντιπρύτανη Φοιτητικής Μέριμνας Πανεπιστημίου Πατρών, καθηγητή κ. Μ. Μαραγκό" αναφέρει το κείμενο της απόφασης .

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.

Φοιτητικά Νέα/Foititikanea.gr

ΠΜΣ Σχολής Επιστημών Υγείας Παν. Πατρών