Ομαδική προσφυγή αποφοίτων ΣΑΕΚ για τα αποτελέσματα των εξετάσεων πιστοποίησης / Παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη στον ΕΟΠΠΕΠ
Εκατοντάδες απόφοιτοι Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΣΑΕΚ – πρώην ΙΕΚ) έχουν καταφύγει στον Συνήγορο του Πολίτη, καταγγέλλοντας σοβαρά θέματα στη διαδικασία και τα αποτελέσματα των εξετάσεων πιστοποίησης που διεξήγαγε ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) για την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025, όπως αναφέρουν και οι "Εκπαιδευτές Μητρώου Επαγγελματικής Κατάρτισης ΣΑΕΚ και ΕΣΚ" σε ανακοίνωσή τους. Οι ενστάσεις αφορούν τεχνικά λάθη, ασυνέπειες στη βαθμολογία και έλλειψη διαφάνειας, με τον Συνήγορο του Πολίτη να ζητά άμεσες εξηγήσεις από τον φορέα.
Όπως αναφέρει το έγγραφο της επίσημης παρέμβασης του Συνήγορου του Πολίτη (03.06.2025), αρχικά αναρτήθηκαν λανθασμένα αποτελέσματα στους λογαριασμούς των υποψηφίων, τα οποία στη συνέχεια αποσύρθηκαν, δημιουργώντας σύγχυση. Σύμφωνα με τον ΕΟΠΠΕΠ, όπως είχε ήδη ανακοινώσει, το περιστατικό οφειλόταν σε «τεχνικό λάθος αναδόχου», ωστόσο πολλοί υποψήφιοι διαπίστωσαν ότι τα αρχικά αποτελέσματα διέφεραν σημαντικά από τα τελικά.
Οι απόφοιτοι επικρίνουν, σύμφωνα με τον Συνήγορου του Πολίτη, ότι:
- Δεν δόθηκε πρόσβαση στα διορθωμένα γραπτά, τα φύλλα αξιολόγησης ή τις αιτιολογήσεις των βαθμών.
- Η επίδειξη των γραπτών γίνεται μόνο στον ΕΟΠΠΕΠ στην Αθήνα, με αυστηρούς περιορισμούς (π.χ. απαγόρευση φωτογράφησης), γεγονός που δυσχεραίνει τη διαδικασία για υποψήφιους από άλλες περιοχές.
- Δεν υπήρχε ηχογράφηση του πρακτικού μέρους των εξετάσεων, ούτε συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης.
Τι ζητά ο Συνήγορος του Πολίτη από τον ΕΟΠΠΕΠ
Ο Συνήγορος του Πολίτη ζητά από τον ΕΟΠΠΕΠ να δικαιολογήσει:
- Τα ακριβή στατιστικά (συμμετέχοντες, επιτυχόντες, ποσοστά).
- Εάν τηρήθηκαν οι διαδικασίες αντικειμενικής βαθμολόγησης και ελέγχου.
- Εάν υπήρξε δειγματοληπτικός έλεγχος 30% των Εξεταστικών Κέντρων.
- Εάν τα θέματα εξετάσεων και οι οδηγίες δόθηκαν εγκαίρως και με διαφάνεια.
- Εάν προσβλήθηκαν προσωπικά δεδομένα των υποψηφίων, καθώς αναφέρθηκε διαρροή σε τρίτους.
Αναλυτικά το αίτημα της Ανεξάρτητης Αρχής
Λαμβάνοντας υπόψιν τις παρατηρήσεις της Αρχής, παρακαλούμε να μας ενημερώσετε αναφορικά με τα κάτωθι, παρέχοντας σχετική αιτιολόγηση και θέτοντας υπόψιν μας τα σχετικά στοιχεία:
1. Τα πλήρη αριθμητικά και ποσοστιαία στοιχεία συμμετεχόντων στις εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.- πρώην Ι.Ε.Κ.) της εξεταστικής περιόδου Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025 (σύνολο συμμετεχόντων, επιτυχόντες, αποτυχόντες).
2. Εάν τηρήθηκαν από τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. και στο σύνολο των Εξεταστικών Κέντρων τα προβλεπόμενα στο άρθρο 2 («Έργο της Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ.») της Κ.Υ.Α. και, ιδίως, όσα αφορούν την παροχή διευκρινίσεων στους υποψηφίους και οδηγιών προς τα Βαθμολογικά Κέντρα για τη βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων, την άρτια προετοιμασία, διεξαγωγή, έλεγχο, υποστήριξη και ολοκλήρωση του Θεωρητικού και Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων στα Εξεταστικά Κέντρα και της βαθμολόγησης στα Βαθμολογικά Κέντρα.
3. Δεδομένου ότι ως βαθμολογητές και αναβαθμολογητές ορίζονται εκπαιδευτές Ι.Ε.Κ. ή ενταγμένοι στο μητρώο Αξιολογητών - Επιτηρητών - Ελεγκτών - Επιθεωρητών - Εμπειρογνωμόνων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. [άρθρο 6 («Καθορισμός Βαθμολογικών Κέντρων Θεωρητικού Μέρους») της Κ.Υ.Α.], εάν οι κατά τα ανωτέρω, πέραν των εκπαιδευτών Ι.Ε.Κ./Σ.Α.Ε.Κ., δυνάμενοι να ορισθούν ως βαθμολογητές ή αναβαθμολογητές διαθέτουν επαρκές γνωστικό υπόβαθρο, προκειμένου να φέρουν με αρτιότητα σε πέρας τη συγκεκριμένη αποστολή.
4. Εάν διενεργήθηκαν από τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. οι ως δέσμια αρμοδιότητα προβλεπόμενοι δειγματοληπτικοί επιτόπιοι έλεγχοι σε ποσοστό τουλάχιστον 30% επί του συνόλου των Εξεταστικών και Βαθμολογικών Κέντρων και, αν ναι, ποια ήταν τα αποτελέσματα αυτών και σε ποιες ακριβώς ενέργειες προέβη συνακόλουθα η Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ., με αναφορά στα ζητήματα που προέκυψαν [άρθρο 8 («Διαδικασία Ελέγχου και Διασφάλιση Ποιότητας Εξετάσεων Πιστοποίησης») της Κ.Υ.Α.].
5. Εάν τα ισχύοντα Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κατάλογος Ερωτήσεων) αναρτήθηκαν εγκαίρως από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στον ιστότοπό του και ελευθέρως προσβάσιμα στους υποψηφίους με επιμέλειά τους, καθώς και εάν ο Οργανισμός απέστειλε τις οδηγιών της Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ. στα Εξεταστικά Κέντρα [άρθρα 15 («Διαδικασία Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης») και 16 («Εξέταση του Θεωρητικού Μέρους των Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης») της Κ.Υ.Α.] και έθεσε στη διάθεση των υποψηφίων και άλλες επιβοηθητικές για την προετοιμασία τους πληροφορίες, όπως λ.χ. ενδεικτική βιβλιογραφία ανά εξεταζόμενη ειδικότητα.
Επίσης, εάν τα ισχύοντα Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Πρακτικού Μέρους κάθε ειδικότητας γνωστοποιήθηκαν στους υποψήφιους πριν τη διεξαγωγή των εξετάσεων με ανάρτηση τους στον ιστότοπο του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
6. Λαμβάνοντας υπόψιν τα προβλεπόμενα στα άρθρα 20 («Παραλαβή, βαθμολόγηση και αναβαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων») και 21 («Εξέταση του Πρακτικού Μέρους των Εξετάσεων Πιστοποίησης Επαγγελματικής Κατάρτισης») της Κ.Υ.Α.:
α) Εάν τηρήθηκαν στο σύνολο των υποψηφίων οι διαδικαστικές προβλέψεις που διασφαλίζουν την αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης (όπως, ιδίως, η κάλυψη των βαθμολογιών διορθωτών) στο θεωρητικό Μέρος των εξετάσεων και την αντικειμενικότητα της αξιολόγησης στο Πρακτικό Μέρος αυτών και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων.
β) Εάν εστάλη από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στα Βαθμολογικά Κέντρα υπόδειγμα οδηγιών απαντήσεων, βάσει του οποίου οι διορθωτές βαθμολογούν τα γραπτά, και υπόδειγμα οδηγιών απαντήσεων για το Πρακτικό Μέρος, κατά το πρότυπο όσων προβλέπονται για τις γραπτές εξετάσεις, καθώς, επίσης, και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων.
γ) Εάν διαπιστώθηκαν διαφορές μεταξύ των βαθμολογιών που αναγράφονται στα γραπτά δοκίμια και εκείνων που αναγράφονται στην κατάσταση των αποτελεσμάτων που συντάσσει το Βαθμολογικό Κέντρο και μεταξύ των αξιολογήσεων που αναγράφονται στα δελτία των εξεταζομένων στο Πρακτικό Μέρος και εκείνων που αναγράφονται στην κατάσταση των αποτελεσμάτων που συντάσσει το Βαθμολογικό Κέντρο, καθώς, επίσης, και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων.
7. Εάν τηρήθηκαν οι προβλέψεις της Κ.Υ.Α. περί της επεξεργασίας των αποτελεσμάτων Θεωρητικού και Πρακτικού Μέρους των κρίσιμων εξετάσεων και, ιδίως, εάν κατά τη σύνταξη των σχετικών συγκεντρωτικών αποτελεσμάτων και δελτίων έγινε ενδελεχής έλεγχος για την ακριβή μεταγραφή των βαθμολογιών/αποτελεσμάτων, καθώς, επίσης, και εάν τα οικεία δεδομένα αναρτήθηκαν με ακρίβεια στους λογαριασμούς των υποψηφίων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων [βλ., ιδίως, το άρθρο 22 («Διακίνηση γραπτών δοκιμίων -Δελτίων πρακτικής εξέτασης – Αποτελεσμάτων») της Κ.Υ.Α.].
Λαμβάνοντας υπόψιν την ενημέρωσή της περί ανάρτησης σε λογαριασμούς υποψηφίων αποτελεσμάτων που αφορούσαν τις ως άνω εξετάσεις, τα οποία, όμως, εν συνεχεία, αποσύρθηκαν και τα οποία, μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις διέφεραν από τα επισήμως αναρτημένα τελικά αποτελέσματα, η Ανεξάρτητη Αρχή καλεί τον Οργανισμό να προβεί σε επανέλεγχο της ορθότητας της ανάρτησης των αποτελεσμάτων των αποτυχόντων υποψηφίων, ώστε να διασφαλιστεί η ορθότητά τους.
8. Εάν υπήρξε πρόσβαση ή/και επεξεργασία μη εξουσιοδοτημένων τρίτων – με ηλεκτρονικό ή φυσικό τρόπο – στα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα των εξεταζομένων, χωρίς τη συγκατάθεση των τελευταίων, και, σε περίπτωση θετικής απάντησης, ποιοι τρίτοι είχαν πρόσβαση στα ως άνω δεδομένα/ προέβησαν σε επεξεργασία των ως άνω δεδομένων, τι είδους πρόσβαση/ επεξεργασία ήταν αυτή, και για ποιον λόγο/ ποιους λόγους και σε ποιες περιπτώσεις αυτή έλαβε χώρα, με αναφορά και στις σχετικές διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ, καθώς και του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α ́ 137).
9. Τις απόψεις σας σχετικά με τα διαλαμβανόμενα στο παρόν.
Όλα όσα αναφέρονται στο έγγραφο της "παρέμβασης" του Συνηγόρου του Πολίτη
ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ
Προς:
Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης
Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού
Υπόψιν κας Διευθύνουσας Συμβούλου
Κοιν.:
Ενδιαφερόμενες/ ενδιαφερόμενους
Αθήνα, 03/06/2025
Αριθμ. Πρωτ.: 372032/33600/2025
Αξιότιμη κυρία Διευθύνουσα Σύμβουλε,
Ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων του σύμφωνα με τον ν.3094/2003, ερευνά αναφορές πολιτών, οι οποίες αφορούν το ζήτημα των αποτελεσμάτων των εξετάσεων πιστοποίησης αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ. - πρώην Ι.Ε.Κ.) της εξεταστικής περιόδου Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025.
Α. Οι αναφορές των ενδιαφερόμενων
1. Καταρχάς, σημειώνεται ότι ο Συνήγορος του Πολίτη έγινε αποδέκτης μεγάλου αριθμού αναφορών από πολίτες, οι οποίες/οποίοι συμμετείχαν στις εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ. πρώην Ι.Ε.Κ.) της εξεταστικής περιόδου Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025. Στις αναφορές τους οι ενδιαφερόμενες/-οι θίγουν σειρά ζητημάτων που σχετίζονται με τη διαδικασία και τα εκδοθέντα αποτελέσματα επί των εν λόγω εξετάσεων και εκφράζουν σχετικά αιτήματα, με δεδομένη τη σημασία που έχει για εκείνες/ εκείνους η επιτυχία τους στη συγκεκριμένη διαδικασία για λόγους επαγγελματικής σταδιοδρομίας.
2. Ειδικότερα, όπως τέθηκε υπόψιν της Αρχής, αναρτήθηκαν σε λογαριασμούς υποψηφίων αποτελέσματα που αφορούσαν τις ως άνω εξετάσεις, τα οποία, όμως, εν συνεχεία, αποσύρθηκαν, γεγονός το οποίο προκάλεσε μεγάλη σύγχυση και αναστάτωση στους υποψηφίους. Ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ανήρτησε στον ιστότοπό του σχετική απολογητική ανακοίνωση 1, σύμφωνα με την οποία τα ανωτέρω προέκυψαν από τεχνικό λάθος αναδόχου χωρίς υπαιτιότητα του Οργανισμού, σε δοκιμή που πραγματοποιήθηκε κατά την ανάρτηση των αποτελεσμάτων, από το οποίο προέκυψε εκ παραδρομής η δυνατότητα μέρους των υποψηφίων να αποκτήσουν πρόσβαση στα αποτελέσματα που αναρτήθηκαν. Πλην όμως, όπως, επίσης, ενημερώθηκε η Αρχή, τα εκ παραδρομής αναρτηθέντα αποτελέσματα κατά την προαναφερθείσα δοκιμή σε πολλές περιπτώσεις διέφεραν από τα επισήμως αναρτημένα τελικά αποτελέσματα
3. Τονίζεται ότι οι ενδιαφερόμενες/-οι θεωρούν ότι αδικούνται από τα τελικά αποτελέσματα που έλαβαν τις ως άνω εξετάσεις, διότι αυτά δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές επιδόσεις τους, οι δε βαθμοί που έλαβαν στο θεωρητικό ή/και στο πρακτικό μέρος αυτών ήταν αδικαιολόγητα ιδιαιτέρως χαμηλοί. Για τον λόγο αυτό, ζητούν να τους δοθεί πρόσβαση στα πλήρη στοιχεία της αξιολόγησης (διορθωμένα γραπτά δοκίμια, φύλλα αξιολόγησης, αιτιολόγηση της βαθμολογίας, στοιχεία αξιολογητών) που τους αφορούν, καθώς και να λάβει χώρα αναβαθμολόγηση των γραπτών τους από ανεξάρτητους εκπαιδευτικούς/καθηγητές άλλης επιτροπής λόγω τεχνικού ή ανθρώπινου λάθους που εμφιλοχώρησε κατά την αξιολόγηση ή την καταχώριση των βαθμών τους και να μην λάβει χώρα μόνον η επίδειξη του γραπτού τους δοκιμίου.
4. Περαιτέρω, πολλές ενδιαφερόμενες/πολλοί ενδιαφερόμενοι επισημαίνουν ότι, με δεδομένο ότι ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. δεν προτείνει επίσημη βιβλιογραφία ανά ειδικότητα, η έλλειψη πληροφόρησης από τον Οργανισμό σχετικά με τις αποδεκτές απαντήσεις επί των θεμάτων των εξετάσεων και τα κριτήρια αξιολόγησης των γραπτών τους, καθώς και η έλλειψη πρόβλεψης περί δυνατότητας υποβολής διοικητικής προσφυγής (ένστασης) ή επανεξέτασης, όταν υπάρχουν τόσα παρόμοια περιστατικά, αντίκεινται στην αρχή της χρηστής διοίκησης και στο δικαίωμα πληροφόρησης του πολίτη. Ειδικώς αναφορικά με τις εξετάσεις του πρακτικού μέρους οι ενδιαφερόμενες/-οι επισημαίνουν ότι δεν υπήρξε ηχογράφηση των πρακτικών εξετάσεων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πρόσβαση σε αρχεία που αποδεικνύουν την ορθότητα των οικείων βαθμολογιών, ενώ υπήρχαν και παραδείγματα, στα οποία οι εξεταζόμενες/οι στο πρακτικό μέρος εξετάστηκαν κατά μόνας από την επιτροπή, χωρίς να παρίστανται έτεροι εξεταζόμενοι, δηλαδή χωρίς δυνατότητα ανατροφοδότησης - σύγκρισης με άλλους υποψηφίους.
5. Πέραν τούτων, ενδιαφερόμενες/-οι σημειώνουν ότι, σύμφωνα με σχετική πρόβλεψη, επιτρέπεται η διόρθωση γραπτών από εγγεγραμμένους στο Μητρώο Εκπαιδευτών Ενηλίκων με σχετική πιστοποίηση, οι οποίοι διαθέτουν 3ετή επαγγελματική εμπειρία κατά την τελευταία 5ετία, με αποτέλεσμα να δύνανται να απασχοληθούν ως διορθωτές και συμβασιούχοι κατηγορίας ΔΕ, για τον λόγο δε αυτό ζητούν την κατάργηση της σχετικής πρόβλεψης.
6. Τέλος, ενδιαφερόμενες/οι τονίζουν ότι τα προσωπικά τους δεδομένα, τα οποία προέκυψαν από την εξεταστική διαδικασία, διέρρευσαν σε τρίτους χωρίς τη συγκατάθεσή τους, δεδομένου ότι η σχετική συγκατάθεση αφορά μόνον τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Β. Οι σχετικές διατάξεις του κείμενου θεσμικού πλαισίου
Όπως προκύπτει από τη μελέτη του κείμενου θεσμικού πλαισίου – και με την επιφύλαξη τυχόν πρόσθετων σχετικών ρυθμίσεων που δεν ανευρέθηκαν κατά την έρευνα της Αρχής - σχετικές με το κρίσιμο ζήτημα φαίνεται να είναι οι διατάξεις της υπ' αριθμ. 2944/17-4-2014 Κοινής Απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων «Σύστημα Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης των αποφοίτων των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) και των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.)» (Β ́ 1098) [εφεξής: Κ.Υ.Α.], όπως ισχύει. Γ. Οι παρατηρήσεις της Αρχής
1. Καταρχάς, όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία που δημοσίευσε ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στην ανωτέρω υπό Α.2 του παρόντος μνημονευόμενη ανακοίνωσή του, στις εξετάσεις πιστοποίησης Θεωρητικού & Πρακτικού Μέρους αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.- πρώην Ι.Ε.Κ.) περιόδου Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2025 συμμετείχαν περίπου 19.800 υποψήφιοι, ο δε Οργανισμός λειτούργησε 2 Βαθμολογικά Κέντρα για την έγκαιρη έκδοση των αποτελεσμάτων. Αναμφισβήτητα, τα ανωτέρω οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η σχετική διαδικασία αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες εξεταστικές διαδικασίες της Χώρας. Ως εκ περισσού, σημειώνεται ότι οι εν λόγω εξετάσεις έχουν βαρύνουσα σημασία, δεδομένου ότι η επιτυχία των υποψηφίων σε αυτές οδηγεί στην έκδοση των Βεβαιώσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης αποφοίτων Ι.Ε.Κ., οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για τη νόμιμη έναρξη της επαγγελματικής σταδιοδρομίας των επιτυχόντων υποψηφίων.
2. Αναφορικά με το ζήτημα της κρίσης επί της βαθμολογίας που έλαβαν οι αναφερόμενοι υποψήφιοι, το οποίο αποτέλεσε και τη βασική αφορμή της υποβολής των αναφορών τους στον Συνήγορο του Πολίτη, τονίζεται ότι η Ανεξάρτητη Αρχή δεν δύναται να προβεί σε ουσιαστικό έλεγχο της ορθότητας των εν λόγω βαθμολογιών, καθώς σε αυτή την περίπτωση θα διατύπωνε επιστημονική κρίση, η οποία εκφεύγει της αρμοδιότητάς της.
3. Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της ανάρτησης σε λογαριασμούς υποψηφίων αποτελεσμάτων που αφορούσαν τις ως άνω εξετάσεις, τα οποία, όμως, εν συνεχεία, αποσύρθηκαν και τα οποία, μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις διέφεραν από τα επισήμως αναρτημένα τελικά αποτελέσματα, επισημαίνεται ότι το γεγονός αυτό γεννά εύλογα ερωτήματα σχετικά με την ορθότητα των τελικώς αναρτημένων αποτελεσμάτων και, γενικότερα, την αρτιότητα της εκτέλεσης της σχετικής διαδικασίας, η ο οποία, ακόμη και αν εκτελείται από ανάδοχο μέσω εξωτερικής ανάθεσης, ανήκει κατά νόμο στην αρμοδιότητα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. Σε κάθε περίπτωση, η Αρχή καλεί τον Οργανισμό να προβεί σε κάθε δυνατή ενέργεια, προκειμένου να αποφευχθεί η επανάληψη του σχολιαζόμενου γεγονότος στο μέλλον.
4. Περαιτέρω, σημειώνεται ότι, όπως έχει ενημερωθεί η Αρχή, ενδιαφερόμενοι έχουν ήδη υποβάλει αιτήματα να λάβουν γνώση του γραπτού δοκιμίου τους. Σύμφωνα με τα σχετικώς προβλεπόμενα στην παρ. 15 του άρθρου 20 («Παραλαβή, βαθμολόγηση και αναβαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων») της Κ.Υ.Α., η συγκεκριμένη δυνατότητα αφορά την επίδειξη φωτοτυπίας του γραπτού δοκιμίου τους, η οποία γίνεται στον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. αποκλειστικά και μόνο στον ίδιο τον ενδιαφερόμενο μετά την επίδειξη της αστυνομικής ταυτότητας του ή του διαβατηρίου του», ο δε αιτών «έχει τη δυνατότητα να αναγνώσει τη φωτοτυπία του γραπτού δοκιμίου του και να κρατήσει εάν επιθυμεί, σύντομες σημειώσεις από τις απαντήσεις του. Δεν επιτρέπεται η αντιγραφή του γραπτού δοκιμίου από τον ενδιαφερόμενο. Κατά τη διάρκεια της επίδειξης απαγορεύεται η με οποιονδήποτε τρόπο λήψη της εικόνας του γραπτού (φωτογραφία με κινητό, βιντεοσκόπηση κ.λπ.), καθώς και η παραλαβή από τον ενδιαφερόμενο της φωτοτυπίας του γραπτού δοκιμίου ή μέρους του».
Κατά την άποψη της Αρχής, η ανωτέρω διαδικασία επίδειξης φωτοαντιγράφου του γραπτού δοκιμίου δύναται να δημιουργήσει υπέρμετρες δυσχέρειες στους αιτούντες, καθώς, δεδομένου ότι η επίδειξη και ανάγνωσή του προβλέπεται να λαμβάνει χώρα μόνον στα γραφεία του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στην Αθήνα. Δεδομένου ότι οι υποψήφιοι προέρχονται από όλη την Επικράτεια, ευλόγως συνάγεται ότι πολλοί από αυτούς δεν δύνανται να μεταβούν στα γραφεία του Οργανισμού τις εργάσιμες ημέρες και ώρες λόγω επαγγελματικών ή άλλων υποχρεώσεων ή και κόστους μετάβασης. Συνεπώς, θα πρέπει να ληφθεί κάθε δυνατή μέριμνα από τον Οργανισμό, ώστε να καθίσταται σε όλους τους ενδιαφερόμενους δυνατή η άσκηση του εν λόγω δικαιώματός τους, εφόσον το επιθυμούν, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, οι σχετικές προβλέψεις καθίστανται εν τοις πράγμασιν ανεφάρμοστες.
Σχετικές, άλλωστε, είναι και οι διατάξεις του άρθρου 5 («Πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα») του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας2 μετά από πρόσφατη τροποποίησή του. Η Αρχή επισημαίνει ότι οι σχετικές διατάξεις της Κ.Υ.Α. θα πρέπει να ερμηνεύονται κατά τρόπο συμβατό με το προβλεπόμενο στο άρθρο 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας δικαίωμα, το οποίο προβλέπεται σε επίπεδο τυπικού νόμου, και όχι κανονιστικής διοικητικής πράξης της Διοίκησης, που εισήχθη με τροποποίηση του Κώδικα μεταγενέστερη της δημοσίευσης της Κ.Υ.Α., τονίζει δε ότι οι υποψήφιοι που επιθυμούν να αναγνώσουν το γραπτό τους δοκίμιο έχουν προφανές εύλογο ενδιαφέρον προς τούτο, ενώ η διόρθωση των γραπτών δοκιμίων αποτελεί έργο που άπτεται δημόσιας εξουσίας που έχει ανατεθεί στον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Η Αρχή καλεί τον Οργανισμό να διεκπεραιώσει τις σχετικές αιτήσεις των ενδιαφερόμενων για το σύνολο των αιτηθέντων στοιχείων (διορθωμένα γραπτά δοκίμια, φύλλα αξιολόγησης, αιτιολόγηση της βαθμολογίας, στοιχεία αξιολογητών) που τους αφορούν, στα οποία οι ενδιαφερόμενες/οι έχουν δικαίωμα πρόσβασης σύμφωνα με τα ανωτέρω.
5. Κατά την άποψη της Αρχής, ιδιαίτερη σημασία έχει το ζήτημα της διαρροής προσωπικών δεδομένων των εξετασθέντων, χωρίς τη συγκατάθεση των τελευταίων, σε τρίτα εξουσιοδοτημένα προς τούτο μέρη, πέραν των αρμόδιων και εξουσιοδοτημένων για την επεξεργασία αυτών οργάνων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. Η Αρχή τονίζει ότι, σε κάθε περίπτωση, και κατά τη σχολιαζόμενη εξεταστική διαδικασία εφαρμογής τυγχάνουν οι σχετικές διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ, καθώς και του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α ́ 137).
6. Τέλος, υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με ρητή ισχύουσα διάταξη του άρθρου 20 της Κ.Υ.Α., «[ε]πανεξέταση ή αναβαθμολόγηση πέραν της προβλεπόμενης στην παρ. 7 του παρόντος άρθρου δεν επιτρέπεται» (η παρ. 7 του άρθρου 20 της Κ.Υ.Α. αφορά τη βαθμολόγηση από τρίτο διορθωτή σε περίπτωση διαφοράς των βαθμολογιών των δύο πρώτων διορθωτών άνω των 3 μονάδων).
7. Τούτων δοθέντων, η Ανεξάρτητη Αρχή, ασκώντας την προβλεπόμενη στον ν. 3094/2003 αρμοδιότητά της, διερευνά με αφορμή τις αναφορές των ενδιαφερόμενων την τήρηση από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. των προβλεπόμενων από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Ειδικότερα, επί τη βάσει των σχετικών με τη διεξαγωγή των ως άνω εξετάσεων διατάξεων του κείμενου κανονιστικού πλαισίου, οι οποίες προαναφέρθηκαν.
Δ. Το αίτημα της Ανεξάρτητης Αρχής
Λαμβάνοντας υπόψιν τις ανωτέρω παρατηρήσεις της Αρχής, παρακαλούμε να μας ενημερώσετε αναφορικά με τα κάτωθι, παρέχοντας σχετική αιτιολόγηση και θέτοντας υπόψιν μας τα σχετικά στοιχεία:
1. Τα πλήρη αριθμητικά και ποσοστιαία στοιχεία συμμετεχόντων στις εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.- πρώην Ι.Ε.Κ.) της εξεταστικής περιόδου Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2025 (σύνολο συμμετεχόντων, επιτυχόντες, αποτυχόντες).
2. Εάν τηρήθηκαν από τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. και στο σύνολο των Εξεταστικών Κέντρων τα προβλεπόμενα στο άρθρο 2 («Έργο της Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ.») της Κ.Υ.Α. και, ιδίως, όσα αφορούν την παροχή διευκρινίσεων στους υποψηφίους και οδηγιών προς τα Βαθμολογικά Κέντρα για τη βαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων, την άρτια προετοιμασία, διεξαγωγή, έλεγχο, υποστήριξη και ολοκλήρωση του Θεωρητικού και Πρακτικού Μέρους των εξετάσεων στα Εξεταστικά Κέντρα και της βαθμολόγησης στα Βαθμολογικά Κέντρα.
3. Δεδομένου ότι ως βαθμολογητές και αναβαθμολογητές ορίζονται εκπαιδευτές Ι.Ε.Κ. ή ενταγμένοι στο μητρώο Αξιολογητών - Επιτηρητών - Ελεγκτών - Επιθεωρητών - Εμπειρογνωμόνων του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. [άρθρο 6 («Καθορισμός Βαθμολογικών Κέντρων Θεωρητικού Μέρους») της Κ.Υ.Α.], εάν οι κατά τα ανωτέρω, πέραν των εκπαιδευτών Ι.Ε.Κ./Σ.Α.Ε.Κ., δυνάμενοι να ορισθούν ως βαθμολογητές ή αναβαθμολογητές διαθέτουν επαρκές γνωστικό υπόβαθρο, προκειμένου να φέρουν με αρτιότητα σε πέρας τη συγκεκριμένη αποστολή.
4. Εάν διενεργήθηκαν από τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. οι ως δέσμια αρμοδιότητα προβλεπόμενοι δειγματοληπτικοί επιτόπιοι έλεγχοι σε ποσοστό τουλάχιστον 30% επί του συνόλου των Εξεταστικών και Βαθμολογικών Κέντρων και, αν ναι, ποια ήταν τα αποτελέσματα αυτών και σε ποιες ακριβώς ενέργειες προέβη συνακόλουθα η Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ., με αναφορά στα ζητήματα που προέκυψαν [άρθρο 8 («Διαδικασία Ελέγχου και Διασφάλιση Ποιότητας Εξετάσεων Πιστοποίησης») της Κ.Υ.Α.].
5. Εάν τα ισχύοντα Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κατάλογος Ερωτήσεων) αναρτήθηκαν εγκαίρως από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στον ιστότοπό του και ελευθέρως προσβάσιμα στους υποψηφίους με επιμέλειά τους, καθώς και εάν ο Οργανισμός απέστειλε τις οδηγιών της Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ. στα Εξεταστικά Κέντρα [άρθρα 15 («Διαδικασία Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης») και 16 («Εξέταση του Θεωρητικού Μέρους των Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης») της Κ.Υ.Α.] και έθεσε στη διάθεση των υποψηφίων και άλλες επιβοηθητικές για την προετοιμασία τους πληροφορίες, όπως λ.χ. ενδεικτική βιβλιογραφία ανά εξεταζόμενη ειδικότητα.
Επίσης, εάν τα ισχύοντα Θέματα Εξετάσεων Πιστοποίησης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης Πρακτικού Μέρους κάθε ειδικότητας γνωστοποιήθηκαν στους υποψήφιους πριν τη διεξαγωγή των εξετάσεων με ανάρτηση τους στον ιστότοπο του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
6. Λαμβάνοντας υπόψιν τα προβλεπόμενα στα άρθρα 20 («Παραλαβή, βαθμολόγηση και αναβαθμολόγηση των γραπτών δοκιμίων») και 21 («Εξέταση του Πρακτικού Μέρους των Εξετάσεων Πιστοποίησης Επαγγελματικής Κατάρτισης») της Κ.Υ.Α.:
α) Εάν τηρήθηκαν στο σύνολο των υποψηφίων οι διαδικαστικές προβλέψεις που διασφαλίζουν την αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης (όπως, ιδίως, η κάλυψη των βαθμολογιών διορθωτών) στο θεωρητικό Μέρος των εξετάσεων και την αντικειμενικότητα της αξιολόγησης στο Πρακτικό Μέρος αυτών και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων.
β) Εάν εστάλη από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στα Βαθμολογικά Κέντρα υπόδειγμα οδηγιών απαντήσεων, βάσει του οποίου οι διορθωτές βαθμολογούν τα γραπτά, και υπόδειγμα οδηγιών απαντήσεων για το Πρακτικό Μέρος, κατά το πρότυπο όσων προβλέπονται για τις γραπτές εξετάσεις, καθώς, επίσης, και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων.
γ) Εάν διαπιστώθηκαν διαφορές μεταξύ των βαθμολογιών που αναγράφονται στα γραπτά δοκίμια και εκείνων που αναγράφονται στην κατάσταση των αποτελεσμάτων που συντάσσει το Βαθμολογικό Κέντρο και μεταξύ των αξιολογήσεων που αναγράφονται στα δελτία των εξεταζομένων στο Πρακτικό Μέρος και εκείνων που αναγράφονται στην κατάσταση των αποτελεσμάτων που συντάσσει το Βαθμολογικό Κέντρο, καθώς, επίσης, και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων.
7. Εάν τηρήθηκαν οι προβλέψεις της Κ.Υ.Α. περί της επεξεργασίας των αποτελεσμάτων Θεωρητικού και Πρακτικού Μέρους των κρίσιμων εξετάσεων και, ιδίως, εάν κατά τη σύνταξη των σχετικών συγκεντρωτικών αποτελεσμάτων και δελτίων έγινε ενδελεχής έλεγχος για την ακριβή μεταγραφή των βαθμολογιών/αποτελεσμάτων, καθώς, επίσης, και εάν τα οικεία δεδομένα αναρτήθηκαν με ακρίβεια στους λογαριασμούς των υποψηφίων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. και εάν τα αρμόδια όργανα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. διαπίστωσαν σχετικές παραβάσεις κατόπιν καταγγελιών ή κατά τη διενέργεια των επιτόπιων δειγματοληπτικών ελέγχων [βλ., ιδίως, το άρθρο 22 («Διακίνηση γραπτών δοκιμίων -Δελτίων πρακτικής εξέτασης – Αποτελεσμάτων») της Κ.Υ.Α.].
Λαμβάνοντας υπόψιν την ενημέρωσή της περί ανάρτησης σε λογαριασμούς υποψηφίων αποτελεσμάτων που αφορούσαν τις ως άνω εξετάσεις, τα οποία, όμως, εν συνεχεία, αποσύρθηκαν και τα οποία, μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις διέφεραν από τα επισήμως αναρτημένα τελικά αποτελέσματα, η Ανεξάρτητη Αρχή καλεί τον Οργανισμό να προβεί σε επανέλεγχο της ορθότητας της ανάρτησης των αποτελεσμάτων των αποτυχόντων υποψηφίων, ώστε να διασφαλιστεί η ορθότητά τους.
8. Εάν υπήρξε πρόσβαση ή/και επεξεργασία μη εξουσιοδοτημένων τρίτων – με ηλεκτρονικό ή φυσικό τρόπο – στα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα των εξεταζομένων, χωρίς τη συγκατάθεση των τελευταίων, και, σε περίπτωση θετικής απάντησης, ποιοι τρίτοι είχαν πρόσβαση στα ως άνω δεδομένα/ προέβησαν σε επεξεργασία των ως άνω δεδομένων, τι είδους πρόσβαση/ επεξεργασία ήταν αυτή, και για ποιον λόγο/ ποιους λόγους και σε ποιες περιπτώσεις αυτή έλαβε χώρα, με αναφορά και στις σχετικές διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ, καθώς και του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α ́ 137).
9. Τις απόψεις σας σχετικά με τα διαλαμβανόμενα στο παρόν.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε σχετική διευκρίνιση.
Με εκτίμηση,
Γιάννης Μόσχος
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη
1 Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση (αναρτημένη σε: https://www.eoppep.gr/index.php/el/announcements/2130-anakoinosi), «[α]πό τεχνικό λάθος αναδόχου, χωρίς υπαιτιότητα των υπηρεσιών και της Διοίκησης του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., σε δοκιμή που πραγματοποίησε για την ανάρτηση των αποτελεσμάτων της πρόσφατης εξεταστικής περιόδου αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.- πρώην Ι.Ε.Κ.) και Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.), επέτρεψε, εκ παραδρομής, σε μέρος των υποψηφίων που έλαβαν μέρος στις εν λόγω εξετάσεις, πρόσβαση σε αποτελέσματα. Η ανάρτηση των αποτελεσμάτων πιστοποίησης, σύμφωνα πάντα με το θεσμικό πλαίσιο, υλοποιείται κατόπιν όλων των τυπικών διαδικασιών της υπηρεσίας, μετά την έγκριση της αρμόδιας Κεντρικής Επιτροπής των εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.Π.Ε.Κ.) και απόφασης του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., μόλις πραγματοποιηθεί ο απαιτούμενος έλεγχος για το σύνολο των γραπτών δοκιμίων, όλων των ειδικοτήτων και όλων των εξεταζόμενων της περιόδου. Σημειώνεται ότι τα εν λόγω, εκ παραδρομής αναρτηθέντα ως αποτελέσματα, δεν αποτελούν τα οριστικά της συγκεκριμένης εξεταστικής διαδικασίας, καθώς η όποια ανάρτηση έγινε ήταν απόρροια τεχνικού λάθους και δεν έχει τύχει του τελικού ελέγχου του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. Ζητούμε συγγνώμη από τους αποφοίτους ΣΑΕΚ και ΣΕΚ που συμμετείχαν στις εξετάσεις μας, για τη σύγχυση που δημιουργήθηκε. Σύντομα, και λαμβάνοντας υπόψιν και την αγωνία των υποψηφίων, θα ανακοινώσουμε τα αποτελέσματα στο σύνολό τους, με τη θεσμικά και τεχνικά ορθή ολοκλήρωση της διαδικασίας. Υπενθυμίζουμε ότι ο ΕΟΠΠΕΠ λειτούργησε 2 Βαθμολογικά Κέντρα για την έγκαιρη διεξαγωγή των αποτελεσμάτων, μιας από τις μεγαλύτερες εξεταστικές διαδικασίες πιστοποίησης, με συμμετοχή περίπου 19.800 αποφοίτων Σχολών Ανώτερης Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.- πρώην Ι.Ε.Κ.) και Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ) στις πανελλήνιες εξετάσεις πιστοποίησης Θεωρητικού & Πρακτικού Μέρους, που ξεκίνησαν στις 11 & 12 Ιανουαρίου και ολοκληρώθηκαν στις 9 Φεβρουαρίου του 2025».
2 Σύμφωνα με το άρθρου 5 («Πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα») του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, ο οποίος κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2690/1999, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, «1. Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο έχει το δικαίωμα, ύστερα από γραπτή, διά ζώσης ή ηλεκτρονική, επώνυμη ή ανώνυμη αίτησή του, να λαμβάνει γνώση των δημοσίων εγγράφων, διοικητικών και ιδιωτικών. Ως διοικητικά έγγραφα νοούνται όσα συντάσσονται από τις δημόσιες υπηρεσίες, όπως εκθέσεις, μελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία, εγκύκλιες οδηγίες, απαντήσεις της Διοίκησης, γνωμοδοτήσεις και αποφάσεις. Ως ιδιωτικά έγγραφα νοούνται όσα συντάσσονται από ιδιώτη, αλλά κατατίθενται και φυλάσσονται σε δημόσια υπηρεσία.
2. Όταν το δημόσιο έγγραφο περιέχει προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, απαιτείται εύλογο ενδιαφέρον του αιτούντος. Η πρόσβαση σε ειδικές κατηγορίες προσωπικών δεδομένων τρίτων προσώπων επιτρέπεται υπό τις προϋποθέσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της Οδηγίας 95/46/ ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, L 119) και του ν. 4624/2019 (Α' 137). Η άσκηση του δικαιώματος πρόσβασης στα δημόσια έγγραφα γίνεται με την επιφύλαξη της ύπαρξης δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. Το δικαίωμα δεν υφίσταται στην περίπτωση που παραβλάπτεται απόρρητο το οποίο προβλέπεται από ειδικές διατάξεις, όπως το απόρρητο της εθνικής άμυνας και εξωτερικής πολιτικής, της δημόσιας πίστης και του νομίσματος, της ασφάλειας του κράτους και της δημόσιας τάξης, το ιατρικό, εμπορικό, επαγγελματικό, τραπεζικό ή βιομηχανικό απόρρητο. Η αρμόδια δημόσια υπηρεσία μπορεί να αρνηθεί επίσης την ικανοποίηση του δικαιώματος αν το έγγραφο αναφέρεται στις συζητήσεις του Υπουργικού Συμβουλίου ή αν η ικανοποίηση του δικαιώματος αυτού είναι δυνατό να δυσχεράνει ουσιωδώς την έρευνα δικαστικών, διοικητικών, αστυνομικών ή στρατιωτικών αρχών σχετικώς με την τέλεση εγκλήματος ή διοικητικής παράβασης.
3. Το δικαίωμα των παρ. 1 και 2 ασκείται: α) με μελέτη του εγγράφου στο κατάστημα της υπηρεσίας, β) με χορήγηση αντιγράφου, εκτός αν η αναπαραγωγή τούτου μπορεί να βλάψει το πρωτότυπο ή γ) με παραπομπή του σε ευχερώς προσβάσιμη πηγή, ιδίως μέσω διαδικτύου. Η σχετική δαπάνη αναπαραγωγής βαρύνει τον αιτούντα, εκτός αν ο νόμος ορίζει διαφορετικά. Ο αιτών έχει δικαίωμα υποβοήθησης από υπάλληλο του φορέα προς εντοπισμό του εγγράφου που αναζητά.
4. Αν συντρέχει ένας από τους περιορισμούς της παρ. 2, η αρμόδια δημόσια υπηρεσία ικανοποιεί το αίτημα του διοικουμένου μόνο για το μέρος των εγγράφων που δεν εμπίπτουν στους περιορισμούς αυτούς».
Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα για τις Εξετάσεις Πιστοποίησης ΣΑΕΚ (τ.ΙΕΚ).
- Επιδοτούμενο πρόγραμμα δωρεάν μαθημάτων για πιστοποίηση Πληροφορικής με δικαιούχους τους φοιτητές Θεσσαλονίκης / Δήλωση Συμμετοχής, Ημερομηνίες
- Μεταπτυχιακό στην "Ηγεσία της Υγείας" / 75% εξ αποστάσεως εκπαίδευση 2025-2026
- 100% εξ αποστάσεως Μεταπτυχιακό του ΕΚΠΑ και του EWC "Ταυτότητα, Εκπαίδευση και Ικανότητες για Δημοκρατικό Πολιτισμό" 2025-2026 / ΑΙΤΗΣΕΙΣ