FoititikaNea Newsroom
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Παν. Θεσσαλίας: Πρόγραμμα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκεια από το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων

Το Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων θεσμοθέτησε και θα λειτουργήσει Πρόγραμμα Μαθημάτων Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΜΠΔΕ) για τους φοιτητές και τους αποφοίτους του. Το σχετικό πρόγραμμα εγκρίθηκε ομόφωνα στη συνεδρίαση 251/26-04-2021 της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μετά από εμπεριστατωμένη εισήγηση (υπ. αριθμ. 14/14-04-2021) της Συνέλευσης του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων.

Στόχος του ΠΜΠΔΕ είναι να δίνεται η δυνατότητα σε φοιτητές και αποφοίτους του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων να αποκτούν βασική παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση, τόσο θεωρητικής όσο και πρακτικής φύσεως, στο αντικείμενο της Πληροφορικής. Αυτό επιτυγχάνεται με μια σειρά πρόσθετων μαθημάτων που εντάσσονται στα εξάμηνα 6, 7 και 8 του προγράμματος σπουδών. Τα μαθήματα αυτά θα προσφερθούν στους φοιτητές για πρώτη φορά στο εαρινό εξάμηνο του ερχόμενου ακαδημαϊκού έτους (2021-22) και οι φοιτητές, εφόσον το επιθυμούν, θα μπορούν να τα παρακολουθήσουν παράλληλα με τα υπόλοιπα μαθήματα του εκάστοτε εξαμήνου.


Με την παρακολούθηση και την επιτυχή εξέταση στα επιπρόσθετα μαθήματα του ΠΜΠΔΕ, οι απόφοιτοι του Τμήματος θα μπορούν να πιστοποιούν απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες προκειμένου να έχουν τις ουσιαστικές και τυπικές προϋποθέσεις, καθώς και το επαγγελματικό δικαίωμα, να εργάζονται ως Εκπαιδευτικοί Πληροφορικής (ΠΕ86) στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή, πέραν των θεσμών της δημόσιας εκπαίδευσης, σε οποιαδήποτε θέση στην οποία απαιτούνται πιστοποιημένα προσόντα Εκπαιδευτικού Πληροφορικής.

Με την ολοκλήρωση των σπουδών τους στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων, όσοι απόφοιτοι έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς το ΠΜΠΔΕ θα λαμβάνουν μαζί με το πτυχίο τους και Παράρτημα Πτυχίου με τίτλο «Πιστοποίηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας».

Τα μαθήματα του ΠΜΠΔΕ είναι τα ακόλουθα οκτώ (8) και παρέχουν συνολικά 30 μονάδες ECTS:

Πρόγραμμα Μαθημάτων Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΜΠΔΕ) στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων της Σχολής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Α. Στόχος και Αναγκαιότητα του Προγράμματος Μαθημάτων Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΜΠΔΕ)

Με βάση το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων, κατά το Β’ Κύκλο του Προγράμματος Σπουδών (δηλ. στο 3ο και στο 4ο έτος των σπουδών) οι προπτυχιακοί φοιτητές του Τμήματος:

Στην παρούσα εισήγηση προτείνεται να παρέχεται επιπροσθέτως στους προπτυχιακούς φοιτητές/φοιτήτριες του Τμήματος η δυνατότητα της επιλογής να παρακολουθούν, κατά τη διάρκεια των τριών (3) τελευταίων εξαμήνων (δηλ. στο 6ο, 7ο και 8ο εξάμηνο) των προπτυχιακών τους σπουδών, οκτώ (8) επιπρόσθετα μαθήματα, στα οποία συμπεριλαμβάνεται πρακτική άσκηση. Το επιπρόσθετο αυτό σύνολο μαθημάτων θα αποτελεί το Πρόγραμμα Μαθημάτων Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΜΠΔΕ) του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων και τα μαθήματα που το αποτελούν εμπίπτουν σε τρεις θεματικές περιοχές: α) Εκπαίδευση και Αγωγή, β) Μάθηση και Διδασκαλία και γ) Ειδική Διδακτική και μικρο-διδασκαλίες.

Στόχος της εισαγωγής και της λειτουργίας του ΠΜΠΔΕ στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας είναι να παρέχεται η ευκαιρία και η δυνατότητα στους φοιτητές του Τμήματος να παρακολουθούν μαθήματα που είναι αναγκαία για την απόκτηση βασικής παιδαγωγικής και διδακτικής κατάρτισης, τόσο θεωρητικής όσο και πρακτικής φύσεως, στο

αντικείμενο της Πληροφορικής. Με την παρακολούθηση και την επιτυχή εξέταση στα οκτώ (8) μαθήματα του ΠΜΠΔΕ οι απόφοιτοι του Τμήματος θα πιστοποιούν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες προκειμένου να έχουν τις ουσιαστικές και τις τυπικές προϋποθέσεις καθώς και το επαγγελματικό δικαίωμα να εργάζονται ως Εκπαιδευτικοί Πληροφορικής (ΠΕ86) στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή, πέραν των θεσμών της δημόσιας εκπαίδευσης, σε οποιαδήποτε θέση στην οποία απαιτούνται πιστοποιημένα προσόντα Εκπαιδευτικού Πληροφορικής.

Για την οργάνωση του Προγράμματος Μαθημάτων Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, έχουν ληφθεί υπόψη τα ακόλουθα:

  1. Οι κανονιστικές διατάξεις για την Παιδαγωγική Επάρκεια αποφοίτων Πληροφορικής (Άρθρο 39, N. 3794/2009, ΦΕΚ 156/A’/4-9-2009 και Άρθρο 54 Ν.4589/2019).
  2. Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (αρ. 29 του Ν. 4521/2018 (ΦΕΚ 38/Α’/02-03-2018)) για την κατάρτιση πινάκων διοριστέων εκπαιδευτικών λειτουργών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κλάδου ΠΕ86 Πληροφορικής (πρώην κλάδος ΠΕ19).
  3. Τις προβλέψεις της παρ. 1 του άρθρου 111 του Ν. 4547/2018 (ΦΕΚ 102 /Α’/12-6-2018) σχετικά με την πιστοποίηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ µε σκοπό το διορισμό στην Πρωτοβάθμια ή Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
  4. Αντίστοιχα προγράμματα μαθημάτων για πιστοποίηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας σε Τμήματα Πληροφορικής των ελληνικών ΑΕΙ.

Επιπρόσθετα, η εισαγωγή του ΠΜΠΔΕ κρίνεται ως απολύτως αναγκαία ώστε οι απόφοιτοι του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων της Σχολής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας να είναι ισότιμοι με τους αποφοίτους του ομότιτλου και ομοειδούς Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων της Σχολής Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πειραιά, το οποίο προσφέρει Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια στους αποφοίτους του μέσω μιας (ανάλογης) οριζόντιας κατεύθυνσης στο Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος με τίτλο «Παιδαγωγικές και Διδακτικές Ικανότητες».

[βλ. https://www.ds.unipi.gr/files/2019/06/Paidagwgiki_didaktiki_ikanotita_apofoitwn_tmimatos.pdf]

Τέλος, να σημειωθεί ότι στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αντίστοιχα Προγράμματα Μαθημάτων Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας στο αντικείμενο της Πληροφορικής έχουν θεσμοθετήσει και παρέχουν στους φοιτητές τους το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και το Τμήμα Πληροφορικής με Εφαρμογές στη Βιοϊατρική. Τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών των δύο αυτών Τμημάτων καλύπτουν τομείς της Πληροφορικής όπως και το προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων.

Β. Οργάνωση του Προγράμματος Μαθημάτων Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΜΠΔΕ)

Παρέχεται η δυνατότητα, σε όσους προπτυχιακούς φοιτητές του Τμήματος Ψηφιακών Συστημάτων το επιθυμούν, να δηλώνουν στο 6ο, 7ο και 8ο εξάμηνο των σπουδών τους επιπρόσθετα μαθήματα που θα πιστοποιούν Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια (ΠΔΕ), ώστε να μην καταστρατηγηθεί η υποχρέωση επιλογής των ήδη υπαρχόντων μαθημάτων στο Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος. Επομένως, παρέχεται η δυνατότητα στους φοιτητές να επιλέγουν και να εξετάζονται σε περισσότερα μαθήματα από τα απολύτως απαραίτητα για την απόκτηση πτυχίου. Με την ολοκλήρωση των σπουδών τους, όσοι απόφοιτοι έχουν επιλέξει το ΠΜΠΔΕ, θα λαμβάνουν μαζί με το πτυχίο τους ένα Παράρτημα Πτυχίου με τίτλο «Πιστοποίηση Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας». Συγκεκριμένα, κάθε απόφοιτος του Τμήματος, εφόσον έχει ολοκληρώσει επιτυχώς το ΠΜΠΔΕ, θα αποκτά Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας στο αντικείμενο της Πληροφορικής, το οποίο, μαζί με τον βασικό τίτλο σπουδών (πτυχίο) του Τμήματος, θα του επιτρέπει τη συμμετοχή στο διαγωνισμό επιλογής εκπαιδευτικών Πληροφορικής (ΠΕ86) Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή, πέραν των θεσμών της δημόσιας εκπαίδευσης, σε όποια θέση απαιτούνται πιστοποιημένα προσόντα εκπαιδευτικού.

Εξασφαλίζουν πιστοποίηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας όσοι από τους πτυχιούχους παρακολούθησαν και εξετάστηκαν επιτυχώς στα οκτώ (8) μαθήματα του ΠΜΠΔΕ που περιλαμβάνουν συνολικά 30 Πιστωτικές Μονάδες (ECTS).

Συγκεκριμένα, το ΠΜΠΔΕ περιλαμβάνει τα ακόλουθα μαθήματα:

Οι φοιτητές/φοιτήτριες θα έχουν τη δυνατότητα να συμπεριλαμβάνουν τα μαθήματα του ΠΜΠΔΕ στις δηλώσεις μαθημάτων, τις οποίες υποβάλλουν στη Γραμματεία του Τμήματος, στο 6ο, 7ο και 8ο εξάμηνο των σπουδών τους, ώστε να μπορούν να τα παρακολουθήσουν και να εξεταστούν σε αυτά. Να σημειωθεί ότι μάθημα «ΠΔΕ1 - Διδακτική της Τεχνολογίας» περιλαμβάνεται ήδη στα μαθήματα επιλογής του 6ου εξαμήνου του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος και είναι ένα μάθημα με 5 πιστωτικές μονάδες (ECTS). Συνεπώς, το μάθημα «Διδακτική της Τεχνολογίας», εάν επιλεγεί από κάποιον φοιτητή, θα συνυπολογίζεται και στη λήψη του πτυχίου και στη λήψη του πιστοποιητικού της παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας.

Τονίζεται ξανά ότι τα μαθήματα του ΠΜΠΔΕ δεν αντικαθιστούν κανένα από τα υπάρχοντα μαθήματα επιλογής του υπάρχοντος Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος.

Τα μαθησιακά αποτελέσματα και το περίγραμμα κάθε μαθήματος του ΠΜΠΔΕ παρατίθενται ακολούθως για κάθε μάθημα ξεχωριστά.

Γ. Περιγράμματα Μαθημάτων του ΠΜΠΔΕ

ΠΔΕ1. Διδακτική της Τεχνολογίας (ΔΜ/ECTS 5 | EΞ6)

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

Περίγραμμα

ΠΔΕ2. Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών στην εκπαίδευση

(ΔΜ/ECTS 4 | EΞ6)

Μαθησιακά αποτελέσματα

Μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια θα είναι ικανός/ή

Περίγραμμα

ΠΔΕ3. Εκπαιδευτική ψυχολογία (ΔΜ/ECTS 3 | EΞ7)

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

Περίγραμμα

ΠΔΕ4. Γενική παιδαγωγική (ΔΜ/ECTS 3 | EΞ7)

Μαθησιακά αποτελέσματα

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα μπορεί:

Περίγραμμα

ΠΔΕ5. Εκπαιδευτική Αξιολόγηση (ΔΜ/ECTS 3 | ΕΞ 7)

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια θα είναι ικανός/ή:

Περίγραμμα

ΠΔΕ6. Συστήματα Ηλεκτρονικής Μάθησης (ΔΜ/ECTS 4 | EΞ8)

Μαθησιακά αποτελέσματα

Μετά από την επιτυχημένη ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/τρια θα είναι ικανός/ή:

Περίγραμμα

ΠΔΕ7. Εκπαιδευτικός Σχεδιασμός STEM (ΔΜ/ECTS 3 | EΞ8)

Μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση:

Περίγραμμα

ΠΔΕ8. Πρακτική άσκηση για την ΠΔΕ (ΔΜ/ECTS 5 | EΞ8)

Μαθησιακά αποτελέσματα

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα μπορεί:

Περίγραμμα

Η πρακτική άσκηση πραγματοποιείται με τη διά ζώσης εμπλοκή των συμμετεχόντων σε μικρο- διδασκαλίες που λαμβάνουν χώρα σε σχολικές μονάδες της Λάρισας και Τρικάλων. Η πρακτική άσκηση περιλαμβάνει:

Δείτε ΕΔΩ όλα τα τελευταία Φοιτητικά Νέα.